Silnik OPEL 2.0 DTI ECOTEC 101KM X20DTH był filarem flot i aut rodzinnych przełomu lat 90. i 2000. i montowany był w Vectrze B/C, Zafirze A, Astrze G oraz Signum. Czterocylindrowy, rzędowy diesel o pojemności 1995 cm³, głowica 16-zaworowa, z mechaniczną pompą wtryskową Bosch, turbo o stałej geometrii i solidnym napędzie rozrządu paskiem. Oferta 101 KM i 230 Nm (przy 1400 obr./min) zapewniała sprawną jazdę w mieście i na trasie, choć auto z pełnym załadunkiem potrzebowało wyższych obrotów do dynamicznej jazdy. Zaletą jest rewelacyjna trwałość mechaniki – przebiegi 350, 400 tys. km bez otwierania bloku to norma, jeśli olej zmieniano co ok. 10 tys. km, a także bajecznie niskie spalanie – realnie poniżej 6,0 l/100 km dla Vectry czy Astry, ok. 6,8–7,2 w Zafirze. Silnik uchodzi za „prymusa bezawaryjności” – bardzo łatwy dostęp do części zamiennych, szeroka baza serwisowa, tania i szybka regeneracja podzespołów (pompa, turbo). Niestety, motor nie był wolny od problemów: typowe to awarie sterownika pompy wtryskowej (tryb awaryjny, utrata mocy; kosztowna naprawa), wycieki spod uszczelek i przewodów turbo po dłuższym przebiegu oraz częste problemy z przepływomierzami (objawy: szarpanie, wyłączający się tempomat). Zdarzają się też przypadki awarii elektrozaworów EGR, wycieki spod pokrywy zaworowej, zużycie poduszek i wyciekający intercooler po 200 tys. km. Kultura pracy – głośna na zimno, wyczuwalne wibracje na biegu jałowym, średnia elastyczność przy wysokim obciążeniu. Użytkownicy cenią ten silnik za bezproblemowe działanie, prosty i tani serwis, odporność na kiepskie paliwo, łatwość samodzielnych napraw i „niezniszczalność” na długich trasach – to klasyczny diesel do codziennej jazdy bez przestojów.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik OPEL 2.0 DTI ECOTEC 101KM X20DTH – Opel Vectra, Zafira, Astra,...