PSA 1.5 BlueHDi 110KM DV5RCE jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych nowoczesnych diesli segmentu kompaktowego koncernu Stellantis. Silnik ten, stosowany m.in. w Peugeot 308, Citroën C4, Oplu Astra, bazuje na czterocylindrowej konstrukcji o pojemności 1499 cm³, wyposażonej w 16-zaworową głowicę, piezoelektryczne wtryskiwacze common rail (ciśnienie robocze 2000 bar), turbosprężarkę o zmiennej geometrii oraz wsparcie dla zaawansowanych systemów oczyszczania spalin (DPF, SCR, AdBlue). Moc maksymalna to 110 KM przy 3750 obr./min i 250 Nm momentu dostępnego już od 1750 obr./min. Najważniejszą zaletą tej jednostki jest bardzo wysoka efektywność – deklarowane, a często osiągane w praktyce spalanie wynosi od 4,2–5,0 l/100 km. Motor występuje ze zautomatyzowanymi oraz manualnymi skrzyniami biegów i jest chwalony za świetną elastyczność w mieście i trasie, a także bardzo niską emisję CO2. Opinie użytkowników są w większości pochlebne: silnik cechuje się dobrymi osiągami, szybkim nagrzewaniem i niemal benzynową kulturą pracy. Wielkim plusem jest płynna reakcja na gaz i bardzo duża dostępność części dzięki szerokiemu zastosowaniu w różnych modelach grupy Stellantis. Wśród najbardziej typowych problemów wymienia się: wycieki płynu chłodzącego (uszczelka pod głowicą we wcześniejszych partiach), awarie zaworu EGR, sporadyczne uszkodzenia czujników AdBlue. Wadą dla użytkowników, którzy regularnie jeżdżą na krótkich trasach, jest tendencja do szybkiego zapychania się DPF, a regularna jazda miejska prowadzi do trybu awaryjnego. Problematyczne są także pompy AdBlue – naprawy bywają kosztowne po gwarancji. Mechanicy podkreślają konieczność rygorystycznej wymiany oleju co 15 tys. km oraz używania dobrego paliwa. Silnik jest bardzo dobrą propozycją dla flot, kierowców trasowych i tych, którzy cenią ekonomię, ale świadomych konieczności dbania o systemy oczyszczania spalin.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik PSA 1.5 BLUEHDI 110KM DV5RCE – Peugeot 308, Citroën C4, Opel...