Klasyczny 2.0 HDI 16V DW10UTED4 to jedna z najbardziej rozpoznawalnych jednostek wysokoprężnych początku XXI wieku, stosowana szeroko w Peugeot 406, 607 oraz Citroën C5. Motor czterocylindrowy, blok żeliwny, 16-zaworowa aluminiowa głowica, dwumasowe koło, turbo o stałej geometrii, wtrysk Siemens lub Bosch common rail I generacji, bez filtra DPF! Moc: 120KM przy 4000 obr./min, moment 300 Nm przy 1750 obr./min. Największa zaleta: legendarna trwałość – silnik uznawany za jednostkę „na milion”, o ile wymienia się olej nie rzadziej niż co 12 tys. km i nie zaniedbuje chłodzenia. Bardzo oszczędny (5,5–6,7 l/100 km), świetnie znoszący gorsze paliwo, wybitnie tani w naprawach podstawowych (turbo, wtryski, koło dwumasowe). Cichy rozruch, świetna elastyczność w kompaktowych modelach i bardzo duża baza zamienników. Do wad należą: wycieki spod pokrywy rozrządu po 200 tys. km, sporadyczne przypadki uszkodzeń dwumasy i sprzęgła (szczególnie w 406), zużycie świec żarowych. Użytkownicy narzekają czasem na dłuższy czas nagrzewania zimą, sporadyczne błędy sterownika pompy wtryskowej i typowe dla tej epoki „oleiste” pracujące turbo. Brak DPF to więcej spalin, ale także mniej kosztownych napraw. Mechanicy polecają ten silnik wszystkim, którzy oczekują ekonomicznej jazdy i bezproblemowego serwisu – idealny wybór na rynek wtórny, nie dla zainteresowanych najniższymi emisjami spalin.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik PSA 2.0 HDI 16V 120KM DW10 UTED4 – Peugeot 406, Citroën...