Silnik PSA 2.0 HDI 8V 84KM DW10 UTED – Peugeot 406, Citroën Xantia, Peugeot 306, Citroën Evasion – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik PSA 2.0 HDI 8V 84KM DW10 UTED to klasyczna jednostka wysokoprężna, która odegrała kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych diesli w segmencie kompaktów i średnich aut PSA od końca lat 90. Motor zadebiutował m.in. w Peugeot 406, Citroën Xantia, Peugeot 306 oraz Citroën Evasion. Jest to czterocylindrowa, ośmiozaworowa konstrukcja o pojemności 1997 cm³, cechująca się bezpośrednim wtryskiem common rail Bosch, intercoolerem (w późniejszych wersjach), rozrządem napędzanym paskiem oraz turbosprężarką o stałej geometrii. Maksymalna moc to 84 KM przy 4000 obr./min, a moment 205 Nm dostępnych przy 1900 obr./min – co pozwalało na bardzo elastyczną, niską spalaniowo jazdę nawet w pełni załadowanych samochodach. Do największych zalet tego silnika należy niezawodność – egzemplarze z przebiegami 400–500 tys. km bez remontu głównego nie są rzadkością, o ile należycie serwisowano rozrząd (co 120 tys. km). Motor cieszy się opinią nie do zajechania w codziennej eksploatacji, bardzo odporny na kiepską jakość paliwa i wykazuje niskie zużycie (śr. 5,2–6 l/100 km w trasie, w mieście rzadko przekracza 7 l/100 km). Chwalone są prostota napraw (duża dostępność części zamiennych, szeroka znajomość silnika przez mechaników) oraz tania obsługa w ASO i poza nim. Wady? Największym minusem pozostaje archaiczna kultura pracy – silnik głośno klekocze na zimno, jest umiarkowanie dynamiczny (przeciętne osiągi w 406-tce – 0–100 km/h około 14 s). Typowe są wycieki oleju spod pokrywy zaworowej, czasami sporadyczne problemy z uszczelką głowicy po bardzo dużych przebiegach oraz regularne zużycie wtryskiwaczy (co 230–280 tys. km konieczna regeneracja). Motor nie radzi sobie dobrze z dynamicznym wyprzedzaniem na autostradzie, a w wersjach bez intercoolera jest na tyle „powolny”, że wymaga mocno przemyślanych manewrów. Użytkownicy chwalą jego oszczędność, prostotę i taniość serwisu, wskazując na bardzo dobrą pracę zimą i niezawodność układu pomp wtryskowych. Generalnie – DW10 UTED to legenda oszczędności, trwałości, prostoty napraw i minimalnych kosztów użytkowania dla tych, którzy szukają ekonomicznego diesla do spokojnej jazdy, nie do sportowych wyzwań.