Silnik PSA 2.2 BLUEHDI 120KM 140KM DW12RU – Peugeot Boxer, Citroën Jumper, Fiat Ducato – dane techniczne, opinie, wady i zalety

PSA 2.2 BLUEHDI DW12RU (120/140KM) to nowoczesna jednostka wysokoprężna stosowana od 2016 r. w największych vanach i dostawczakach PSA oraz kooperujących modelach (Peugeot Boxer, Citroën Jumper, Fiat Ducato). To czterocylindrowy silnik o pojemności 2179 cm³, 16-zaworowa głowica, układ common rail (Bosch), turbo ze zmienną geometrią, intercooler i bardzo rozbudowane systemy oczyszczania spalin (AdBlue, DPF, EGR niskociśnieniowy). Silnik dostępny jest w wersjach mocy 120 lub 140 KM (390–400 Nm od 1600 obr./min). Największym atutem tej konstrukcji jest wybitna elastyczność przy niskich obrotach i świetna ekonomia (spalanie w Boxerze poniżej 8,5 l/100 km nawet pod dużym obciążeniem). Motor bardzo dobrze pracuje z manualnym i automatycznym napędem FWD, uchodzi za bardzo wytrzymały w zastosowaniach flotowych, do przewozów dalekobieżnych i firm kurierskich. Właściciele pozytywnie oceniają szeroki zakres praktycznego momentu oraz łatwość regeneracji DPF (w długich trasach wymaga minimum obsługi). Wady: złożoność osprzętu (AdBlue, elektroniczny EGR, czujniki NOx – każdy z tych elementów potrafi wygenerować drogie naprawy), podatność na awarie sterownika silnika (błędy typu „emission fault”), wycieki spod kolektora dolotowego i intercoolera lub okresowe awarie pompy wtryskowej przy niskiej jakości paliwie. Zdarzają się również przypadki zapychania filtra cząstek stałych w użytkowaniu wyłącznie miejskim. Mechanicy podkreślają wysoką ekonomię serwisu przy regularnej wymianie oleju (max 20 tys. km!) i czyszczeniu osprzętu. To silnik bardzo godny polecenia przy zachowaniu świadomości wymaganego, „rozsądnego” stylu jazdy oraz dbania o jakość oleju, AdBlue i częstych interwałów kontrolnych.