Silnik PSA 2.2 HDI 101KM DW12 UTED – Peugeot 807, Citroën C8, Lancia Phedra – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik PSA 2.2 HDI 101KM DW12 UTED to pierwsza generacja dwulitrowych diesli bezpośredniego wtrysku wysokoprężnego PSA, montowana w rodzinnym segmencie vanów: Peugeot 807, Citroën C8, Lancia Phedra i powiązane modele. Rzędowa „czwórka” o pojemności 2179 cm³, 16-zaworowa głowica z hydrauliczną regulacją zaworów, turbo o stałej geometrii i wtrysk common rail (Bosch). Silnik rozwija 101 KM przy 4000 obr./min, 250 Nm przy 1750 obr./min, dając bardzo spokojną, płynną jazdę wśród dużych, rodzinnych vanów (doładowanie i rozrząd paskiem). Atuty: prosta, wytrzymała mechanika bloku i głowicy, legendarna ekonomia (średnie spalanie 6,5–7,5 l/100 km w autach ważących ok. 1700 kg), bardzo szeroka baza zamienników do napraw, dostępność używanych części. Użytkownicy chwalą silnik za miękką, spokojną pracę, dobre nagrzewanie się zimą oraz łatwość przeglądów i taniego serwisu poza autoryzowanym ASO. Wady: typowe awarie EGR i przewodów dolotowych (zapychanie, wycieki), szybkie zużycie dwumasowego koła zamachowego w ciężkich vanach, przypadkowa podatność na przegrzania przy zaniedbanym układzie chłodzenia, sporadyczne przedmuchy uszczelek pod głowicą po ponad 200 tys. km. Mechanicy rekomendują wymianę rozrządu max co 120 tys. km i częsty serwis olejowy (co 10–12 tys. km). Zaletą jest wybitna żywotność w codziennym serwisie, a wadą przeciętna dynamika (sprint do setki w vanie to ponad 15 sekund), słaba podatność na tuning, głośniejsza praca przy wysokim obciążeniu i trudność wyprzedzania na autostradzie. Motor wysoko oceniany, jeśli oczekujemy prostoty, ekonomii i taniego serwisu przez lata.