Silnik PSA 2.5 D 86KM DJ5 – Peugeot J5, Citroën C25, Talbot Express, Fiat Ducato – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik PSA 2.5 D DJ5 to klasyczna jednostka wolnossąca diesla, montowana w latach 80. i 90. w dostawczych modelach Peugeot J5, Citroën C25, Talbot Express oraz Fiat Ducato. To czterocylindrowy, żeliwny blok o pojemności 2445 cm³, 8-zaworowa głowica, klasyczny „mechaniczny” wtrysk Bosch LU, turbo tylko w wersjach Turbo D (tutaj naturalnie wolnossąca). Oferuje 86 KM przy 4300 obr./min, 172 Nm przy 2250 obr./min – osiągi bardzo przeciętne, ale w praktyce gwarantujące nieśmiertelność układu napędowego. Największe zalety tej jednostki to legendarna trwałość (egzemplarze z przebiegami 700 tys. km bez większego remontu to nie rzadkość), banalna obsługa (każdy wiejski mechanik poradzi sobie z naprawą), niezwykła odporność na kiepskie paliwo i trudne warunki pracy. Motor toleruje nawet poważne przegrzewania, wycieki oleju, zaniedbania serwisowe – właściwa regulacja i wymiana oleju (co 10 tys. km) zapewniają niekończącą się pracę. Wady: dość archaiczna kultura pracy – silnik jest głośny, mocno wibruje i „klekocze” jak traktor, praktycznie nieprzystosowany do szybkiej jazdy (auta z kompletem ładunku mają bardzo słabą dynamikę). Typowe są wycieki z pompy wtryskowej, uszczelki pod głowicą i przewodów olejowych oraz szybkie zużycie sprzęgła w ciężkich dostawczakach. Ogrzewanie kabiny jest powolne, spalanie wysokie jak na dzisiejsze standardy (8,7–10 l/100 km z ładunkiem). Użytkownicy chwalą jednak pewność, „niezniszczalność” oraz wyjątkowo niskie koszty serwisu. Silnik DJ5 to rozwiązanie dla tych, którzy cenią prostotę, nie boją się braku komfortu i szukają legendarnej trwałości bez wodotrysków – motor do pracy, nie do komfortowych podróży po autostradzie.