Silnik 1.9 dCi F9Q to ważny punkt w historii diesli Renault i Nissana – czterocylindrowa jednostka z rozrządem paskowym (przeniesienie na pasek i wałek pośredni), ośmiozaworowa, z bezpośrednim wtryskiem common rail Bosch lub Delphi. Moc 90–92 KM, moment 200–215 Nm, turbo VTG (po 2002 r.), intercooler, system EGR i sterownik Bosch. Podstawowe zalety: bardzo dobra dynamika w klasie kompakt (przy niskiej masie Megane czy Laguny 0–100 km/h nawet 12,2 s), niskie spalanie (5,3–6,2 l/100 km), banalna obsługa głównej mechaniki, szeroka baza zamienników i prosty serwis rozrządu. Silnik pozwala na długie przebiegi bez generalnych remontów (300–400 tys. km), o ile regularnie wymieniasz świece, olej i dbasz o regularność wymian rozrządu (zalecane skracać do 80 tys. km). Użytkownicy chwalą niskie koszty napraw, cichą pracę (szczególnie po 2003 r.) oraz dużą odporność na gorsze paliwo. Wadą są typowo: awarie wtryskiwaczy (szczególnie Delphi), szybkie zużycie sprzęgła w autach miejskich, podatność na zapychanie EGR, drogie czujniki ciśnienia, wycieki z turbo i sporadyczna awaryjność pompy wysokiego ciśnienia. Mechanicy przestrzegają przed przedłużaniem wymiany pompy wody (współdziałającej z paskiem), co może prowadzić do poważnej awarii silnika. Ważna uwaga: użytkownicy powinni pilnować stanu przewodów recyrkulacji i wymieniać regularnie olej, nie przekraczać długich interwałów sugerowanych przez komputer. 1.9 dCi F9Q to jeden z najlepiej ocenianych diesli Renault – trwały, ekonomiczny, tani w serwisie pod warunkiem regularnej, przewidywalnej obsługi.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik RENAULT 1.9 DCI 90KM 92KM F9Q – Renault Laguna, Renault Megane,...