Silnik RENAULT 2.0 BLUE DCI 125KM 145KM M9R – Renault Koleos, Renault Trafic, Nissan X-Trail – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik Renault 2.0 Blue dCi M9R w odmianach 125 i 145 KM to nowoczesny, czterocylindrowy turbodiesel z wtryskiem common rail Bosch trzeciej generacji, doładowaniem VTG, intercoolerem i pełnym układem oczyszczania spalin (DPF, SCR/AdBlue/EGR), stosowany m.in. w Koleosie, Traficu i Nissanach X-Trail. Motor o pojemności 1995 cm³ generuje 125/145 KM oraz moment 340–370 Nm (już od 1500 obr./min.), co zapewnia bardzo wysoką elastyczność i dobrą dynamikę zarówno w SUV-ie, jak i dostawczaku. Najważniejsze zalety: bardzo niskie spalanie jak na masę aut (realnie 5,9–7,6 l/100 km SUV, 7,8 l/100 km Trafic), rewelacyjna kultura pracy – motor cechuje się ciszą, brakiem wibracji i szybkim nagrzewaniem, łatwość uruchamiania nawet w zimie. Mechanicy chwalą korzystny dostęp do osprzętu (ułatwiony demontaż turbo/wtryskiwaczy), a użytkownicy cenią trwałość głównych komponentów i niskie koszty serwisu. Do najczęstszych wad należą awarie czujników AdBlue, typowe zapychanie DPF przy miejskiej eksploatacji, sporadyczne awarie zaworu EGR i szybkie zużycie świec żarowych. Przy wysokich przebiegach zdarzają się wycieki spod przewodów turbo, uszczelnień pokrywy rozrządu i intercoolera. Po stronie minusów pojawia się czasami wysokie spalanie w Traficu (przy złym obciążeniu) oraz drogie naprawy elektroniki układu oczyszczania spalin. Silnik wymaga regularnego serwisu: wymiana oleju (maks. co 10–12 tys. km!), kontrola AdBlue, dbanie o jakość paliwa. Opinie na forach są bardzo korzystne – użytkownicy chwalą komfort jazdy, szybkie dogrzewanie i niskie zużycie paliwa, narzekają wyłącznie na ceny napraw elementów osprzętu. 2.0 Blue dCi M9R to wybór do nowoczesnych vanów i SUV-ów, rekomendowany dla tych, którzy oczekują bezproblemowej eksploatacji i ekologicznej jazdy przy świadomym serwisie.