Silnik RENAULT 2.1 DT 88KM J8S – Renault 21, Renault Espace, Renault Trafic – dane techniczne, opinie, wady i zalety

2.1 DT 88 KM J8S to turbodiesel będący mocniejszą wersją podstawowego diesla z rodziny J8S, używany w Renault 21, Espace, Trafic, Master pierwszych generacji. Motor o pojemności 2068 cm³, turbo o stałej geometrii (Garrett), mechaniczna pompa wtryskowa Bosch VE oraz 8-zaworowa głowica, rozrząd paskowy. Zalety: nieco lepsza dynamika niż w 2.1 D – przyspieszenie do setki ok. 14,5 s, więcej momentu do holowania, cały czas bardzo niskie spalanie (ok. 6,8–7,5 l/100 km w 21), świetna wytrzymałość mechaniki i minimum awaryjnej elektroniki. Po stronie atutów użytkownicy oceniają odporność na jazdę z ładunkiem i długodystansowe trasy – to „wołek roboczy” sprawdzający się w każdych warunkach europejskich i afrykańskich. Wady: kultura pracy pozostaje bardzo surowa (wyraźnie głośny i wibrujący), awarie pompy wtryskowej i turbo przy dużych przebiegach, okresowe wycieki spod chłodnicy oleju i pokrywy zaworowej. Stary typ turbo powoduje czasem opóźnienia reakcji na gaz (turbo lag), a ze względu na wiek trudna dostępność części zamiennych dobrej jakości bywa wyzwaniem. Mechanicy doradzają regenerację turbo co 200–250 tys. km i częste wymiany filtrów. Opinia: to jednostka do jazdy ekonomicznej, o minimalnych kosztach, dla praktyków, nie do sportu czy dynamicznego miasta. Polecany miłośnikom prostoty i taniej eksploatacji.