Silnik RENAULT 2.3 Twin Turbo dCi 163/170KM M9T to topowa jednostka napędowa stosowana w najwyższych odmianach Renault Master, Opel Movano i Nissan NV300 (z końcowych lat produkcji). Kluczowym wyróżnikiem jest tutaj dwustopniowe turbodoładowanie – dwa turbosprężarki (mała i duża) działające sekwencyjnie, gwarantujące świetną elastyczność i brak typowej „turbodziury”, nawet przy pełnym obciążeniu. Czterocylindrowa jednostka o pojemności 2298 cm³, rozrząd napędzany łańcuchem (jak wszystkie M9T), zaawansowany układ common rail, piezoelektryczne wtryskiwacze oraz pełen pakiet antyemisyjny (DPF, AdBlue, EGR). Dane producenta: moc 163–170 KM przy 3500 obr./min, moment do 380 Nm od 1500 obr./min. Najważniejsze zalety: potężny zapas mocy i momentu pozwala na komfortowe prowadzenie dużego busa nawet z przyczepą oraz dynamiczną jazdę na trasie. Silnik świetnie „ciągnie” od dołu, jest bardzo cichy i daje odczucie pracy jednostki klasy premium. Oszczędność paliwa utrzymuje się na bardzo dobrym poziomie (średnio 7,6–8,9 l/100 km), zaś elektronika pozwala na szybkie diagnostyki i precyzyjne naprawy. Wadą jest skomplikowana obsługa osprzętu – mechanicy uczulają na wysokie ceny turbosprężarek (konieczność wymiany kompletu przy awarii jednej), bardzo kosztowną regenerację układów AdBlue/DPF i sporadyczne usterki elektroniki sterującej. Typowe są także problematyczne wycieki chłodnicy oraz zapychanie EGR w busach używanych głównie w mieście. Opinie użytkowników: zachwyt nad dynamiką, żadne inne busy z tego segmentu nie oferują podobnych osiągów, ale przyznają, że koszty serwisu – szczególnie już po okresie gwarancyjnym – są bardzo wysokie. Ten silnik wybiorą ci, którzy stawiają na długie trasy i regularne, przewidywalne przeglądy.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik RENAULT 2.3 TWIN TURBO DCI 163KM 170KM M9T – Renault Master,...