Silnik ROVER 2.5 TD5 122KM 10P – Land Rover Defender, Land Rover Discovery, Range Rover – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik ROVER 2.5 TD5 122KM w wersji 10P to jedna z najbardziej charakterystycznych wysokoprężnych jednostek powiązanych z marką Land Rover. Zadebiutował pod koniec lat 90., jest konstrukcją pięciocylindrową rzędową, o pojemności 2495 cm³, 10-zaworową głowicą i klasycznym układem DOHC. Oferuje moc 122 KM przy 4200 obr./min oraz moment obrotowy 300 Nm przy 1950 obr./min. Jednostka ta stworzyła podwaliny pod legendę Defendera Td5 i Discovery II – silnik przystosowano do ciężkiej pracy terenowej oraz długodystansowej eksploatacji. Zalety: duża odporność na zalania, prace w warunkach błotnistych, możliwość pracy na niskiej jakości paliwie, dzięki zrównoważonemu układowi i bardzo solidnej żeliwnej konstrukcji dolnej. Chwalona jest jej elastyczność przy niskich obrotach oraz niewielka awaryjność samego bloku – mechaniczne uszkodzenia głównej konstrukcji należą do rzadkości nawet przy przebiegach przekraczających 400 tys. km. Doceniany jest niski poziom skomplikowania elektroniki diagnostycznej (starsze wersje są łatwe w serwisie garażowym), a także dobre wyważenie silnika zapewniające komfort jazdy w LR Discovery i Range Roverze. Wady? Typowe problemy dotyczą osprzętu: układ dolotowy (przewody, czujniki MAP i MAF), nieszczelności przewodów intercoolera i EGR oraz częste wycieki spod pokrywy zaworowej i przewodów turbo. Wady konstrukcyjne wczesnych modeli 10P dotyczyły głównie uszczelek głowicy i awaryjności pompy wtryskowej. Eksperci wskazują na konieczność regularnej wymiany oleju i częstego sprawdzania czystości wnętrza kolektora dolotowego. Opinie użytkowników skupiają się na chwaleniu legendy wytrzymałości oraz prostoty tego napędu – to „prawdziwy silnik do off-roadu”, tani w naprawie, choć niezbyt dynamiczny, co przeszkadza niektórym użytkownikom na trasie i autostradzie.