Silnik SAAB 2.2 16V TID 125KM D223L – Saab 9-3, Opel Vectra, Opel Astra – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik SAAB/Opel 2.2 16V TID 125KM D223L to przykład ponadczasowej, bardzo popularnej jednostki wysokoprężnej produkowanej od 2000 r. i wykorzystywanej w szerokiej gamie modeli – przede wszystkim Saab 9-3 oraz licznych Oplach: Astrze, Vectrze, Zafirze. To czterocylindrowy, szesnastozaworowy turbodiesel z żeliwnym blokiem i aluminiową głowicą, wyposażony we wtrysk bezpośredni Common Rail firmy Bosch oraz turbo o zmiennej geometrii łopatek. Podstawowe dane: pojemność 2171 cm³, moc 125 KM przy 4000 obr./min, moment obrotowy 280 Nm już od 1750 obr./min, rozrząd oparty na łańcuchu. Główne zalety tego motoru to duża trwałość bloku i mechaniki głównej – przebiegi powyżej 400 tys. km nie są rzadkością w zadbanych egzemplarzach, niskie zużycie paliwa (średnio 5,8–6,7 l/100 km) oraz bardzo szeroka dostępność tanich zamienników i części eksploatacyjnych. Silnik 2.2 TID słynie z odporności na paliwo gorszej jakości i rzadko występują poważne awarie układu rozrządu. Dużym plusem jest możliwość łatwej obsługi poza ASO – większość napraw na dolocie, turbo czy EGR może zrealizować niezależny warsztat. Właściciele chwalą prostotę mechaniki, umiarkowane koszty napraw i przewidywalność eksploatacji. Wady? Najczęściej podkreśla się powolne nagrzewanie zimą, głośniejszą pracę szczególnie na wolnych obrotach oraz podatność na typowe awarie osprzętu: sterownika pompy wtryskowej VP44, układów EGR, czasem czujników ciśnienia. Po większych przebiegach (200–250 tys. km) pojawiają się sporadycznie wycieki spod pokrywy zaworowej i intercoolera. Niekiedy problematyczne okazuje się wyciągnięcie starego rozrządu, wymiana filtra DPF oraz koszt regeneracji turbo. Ten silnik nie oferuje sportowych osiągów (0–100 km/h dominuje w okolicach 11–12 s w kombi), ale za to uchodzi za wzór długowieczności i ekonomii – szczególnie wśród flot i osób poszukujących diesla „nie do zdarcia” do spokojnej, codziennej jazdy.