Silnik SAAB 3.0 V6 24V TID 177KM D308L to flagowa jednostka wysokoprężna o unikalnej konstrukcji, współtworzona przez Isuzu i General Motors. Stosowana była głównie w Saabie 9-5, Oplu Vectra i Cadillac BLS. To widlasty sześciocylindrowy silnik o pojemności 2958 cm³, z 24-zaworową głowicą DOHC, wtryskiem Common Rail Denso i turbo ze zmienną geometrią VGT. Moc 177 KM przy 4000 obr./min oraz 350 Nm przy 1800 obr./min gwarantują bardzo dobre osiągi (0–100 km/h ok. 9,5 s w limuzynie) i wyjątkową elastyczność, szczególnie na trasie. Zaletami tej konstrukcji są świetna kultura pracy (typowo benzynowa miękkość V6), szybkie nagrzewanie kabiny, znakomite wyciszenie wnętrza oraz dobre spalanie (średnio 7,2–8,8 l/100 km). Motor ten znakomicie współpracuje z automatyczną i manualną skrzynią, doskonale nadaje się do ciągnięcia ciężkich przyczep i na dalekie podróże. Opinie użytkowników są entuzjastyczne, szczególnie jeśli jednostka ma udokumentowany serwis – chwalą komfort jazdy, elastyczność i osiągi godne segmentu premium. Główne wady: niestety, jednostka ma znaną w środowisku motoryzacyjnym wadę fabryczną układu smarowania (zacieranie panewek korbowodowych przy zaniedbaniach serwisowych), skłonność do pękania głowic (szczególnie po mocnym przegrzaniu), częste wycieki spod pokrywy zaworowej i przewodów turbo oraz bardzo wysokie koszty napraw układu wtryskowego i osprzętu turbo (regeneracja czy wymiana piezoelektrycznych wtryskiwaczy Denso, naprawa turbo VGT). Dosyć kosztowny jest także serwis dwumasowego koła zamachowego i sprzęgła. Wysoka awaryjność systemu EGR i DPF w wersjach Euro 4 powoduje konieczność regularnego serwisu, a przy jeździe miejskiej grozi szybkie zapychanie filtra cząstek. Specjaliści polecają szczególną uwagę podczas zakupu egzemplarza z silnikiem D308L – wymagany pełen serwis, udokumentowana historia napraw i regularna, częsta wymiana oleju oraz naprawy układu chłodzenia. To jednostka dla wymagających, świadomych użytkowników, którzy cenią moc i komfort oraz znają koszty potencjalnej obsługi premium.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik SAAB 3.0 V6 24V TID 177KM D308L – Saab 9-5, Opel...