Silnik SOFIM 2.3 HPI 16V 106KM 113KM F1AE3 – Iveco Daily, Fiat Ducato, Opel Movano – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik SOFIM 2.3 HPI 16V 106/113 KM F1AE3 to jeden z najbardziej rozpowszechnionych diesli lekkich i średnich aut dostawczych na rynku europejskim. Produkowany przez FPT/Sofim (Fiat Powertrain) jest napędem pracującym w setkach tysięcy Iveco Daily, Fiatów Ducato oraz Opli Movano z różnych generacji. To czterocylindrowy motor z 16-zaworową głowicą, o pojemności 2287 cm³, wyposażony w nowoczesny układ Common Rail I/II generacji, turbo o zmiennej lub stałej geometrii (w zależności od wersji), rozrząd na pasku i intercooler. Zalety tego silnika to bardzo dobra elastyczność nawet w pełni załadowanych autach (moment do 300 Nm od 1600 obr./min), typowo niskie spalanie (ok. 7,5–9,0 l/100 km przy rozsądnej eksploatacji), szeroka dostępność części oraz tanie naprawy układu głównego i osprzętu (turbosprężarka, EGR, wtryski). Dobrze rozgrzewający się silnik zimą, z łatwym rozruchem i bardzo przewidywalną obsługą, zarówno przez duże serwisy flotowe, jak i niezależnych mechaników. Właściciele chwalą bezproblemową eksploatację do ok. 250 tys. km, niewielkie koszty wymiany rozrządu i możliwość taniej regeneracji turbo, wtrysków i koła dwumasowego. Do najczęstszych wad tego napędu należy szybkie zużycie wału korbowego (przy przeciąganiu wymian oleju), okresowe wycieki spod pokrywy zaworowej i przewodów turbo, awaryjność EGR oraz podatność na zapychanie DPF przy głównie miejskiej eksploatacji. Początki nieszczelności, wycieki i czasem awarie wtryskiwaczy mogą się pojawić po 200–250 tys. km, a przy braku profilaktyki często wymagane są naprawy chłodnicy oleju i przewodów intercoolera. Silnik kwalifikowany jest jako typowy „wojak pracy” – tani w utrzymaniu, łatwy i szybki w obsłudze serwisowej oraz przewidywalny na rynku wtórnym. Najbardziej polecany do flot, transportu lokalnego, przewozu osób oraz kamperów, gdzie liczy się ekonomia oraz łatwość napraw.