Legenda rynku busów i dostawczaków – SOFIM 2.5 D 8V S8140 7 to bazowy wolnossący diesel, montowany od końca lat 80. w Fiat Ducato, Citroën C25, Peugeot J5 oraz licznych odmianach pojazdów użytkowych. Ta jednostka to klasyczny czterocylindrowy motor z żeliwnym blokiem i ośmiozaworową głowicą, bez turbo, bezpośredni wtrysk lub pośredni (w nowszych wersjach), bardzo prosta mechanika (pasek rozrządu, klasyczna pompa wtryskowa, świeca płomieniowa). Silnik rozwijał od 75KM (wersje C25/J5) do 84KM (Ducato II), z momentem 150–172Nm wystarczającym głównie do ekonomicznej, spokojnej jazdy. Największym atutem tej konstrukcji jest „pancerność” – przebiegi powyżej 500 tys. km są możliwe, jeśli wymienia się olej i pasek rozrządu. Motor ceniony jest za bardzo łatwą, tanią naprawę dosłownie w każdym warsztacie, szeroką dostępność i niskie ceny części oraz minimalne wymogi względem jakości paliwa. Użytkownicy chwalą go za legendarnie niskie spalanie (ok. 7–8,5 l/100 km), szybki rozruch nawet zimą oraz minimalną awaryjność głównej mechaniki. Wadą jest b. słaba dynamika (auta z tym motorem są powolne – 0–100 km/h często ponad 25 s!), duży hałas podczas jazdy, słabe ogrzewanie kabiny i wyraźne wibracje na biegu jałowym oraz duża dymność w zimie. Częste wycieki spod pokrywy zaworowej i przewodów paliwowych, sporadyczne pękanie pasków rozrządu przy dużych przebiegach. Brak turbo to łatwość obsługi, ale za cenę bardzo powolnej jazdy szczególnie w przewozie towarów przy pełnym obciążeniu. Klasyczny SOFIM 2.5 D polecany jest dla amatorów prostoty, taniego serwisu i dla tych, którzy nie spieszą się na drogach – idealny wybór do konwersji na kampera i do miejskiego rozwożenia towarów na małych dystansach.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik SOFIM 2.5 D 8V 75KM 84KM S8140 7 – Fiat Ducato,...