Silnik SOFIM 2.5 TD 8V 103KM 116KM S8140 7 – Fiat Ducato, Citroën C25, Peugeot J5 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

SOFIM 2.5 TD 8V S8140 7 to turbodoładowana wersja legendarnej dwójpółlitrowej „sofimy”, znana z busów i dostawczaków Fiat Ducato, Citroën C25, Peugeot J5 od lat 90. Podstawowa konstrukcja: czterocylindrowy, ośmiozaworowy motor z żeliwnym blokiem, wtrysk bezpośredni lub pośredni, turbo Garretta (stała geometria), rozrząd na pasku, klasyczne pompy wtryskowe. Wersje: 103KM (Ducato I, J5, C25) i 116KM (Ducato II). Zaletą jest bardzo dobra jak na epokę dynamika (0–100 km/h ok. 18–20 s – w tej klasie!) i świetna elastyczność nawet w pełni załadowanych busach (moment 200–255Nm). Silnik ten ceniony jest za odporność mechaniczną (przebiegi 400–500 tys. km bez remontu), szeroką dostępność części (zamienniki, regeneracje turbo, wtryski) i bardzo niskie spalanie jak na warunki eksploatacji (średnio 8–10 l/100 km). Użytkownicy i mechanicy chwalą trwałość głównej mechaniki, możliwość regeneracji turbo za ułamek ceny nowego i łatwość naprawy w każdym niezależnym warsztacie. Minusy? Do typowych należą: hałas na wysokich obrotach, dość szybkie zużycie paska rozrządu (zalecane wymiany max co 80–90 tys. km), sporadyczne wycieki pompy wtryskowej, okresowe awarie świec żarowych i wycieki spod pokrywy zaworowej. W wersjach 116KM słabsze uszczelnienie turbo powoduje dymienie przy mocnych przyspieszeniach lub ciągnięciu ciężkich przyczep. Silnik wymaga dyscypliny serwisowej, często powolnego chłodzenia po trasie/autostradzie i dbałości o czystość układu dolotowego. To motor dla tych, którzy cenią prostotę, potrzebują trwałego, dynamicznego napędu do transportu lub konwersji na kampera, świadomi że komfort i cisza nie są domeną tej serii.