SOFIM 2.8 TD 8V TurboDiesel (103/122 KM, S8140.43/ S8140.43N) to rozwinięcie klasycznego diesla o turbodoładowanie – pod maską Iveco Daily, Alfy AR8 i Citroena C35 pozwalało już nie tylko „ciągnąć” ładunki, ale też jechać zaskakująco dynamicznie. Silnik ma cztery cylindry, 2798 cm³, wtrysk pośredni i turbo ze stałą (103 KM) lub zmienną geometrią (122 KM w topowych wersjach). Podstawowe parametry to moc 103 lub 122 KM (przy 3600 obr./min) i moment aż 240–285 Nm przy 1800–2300 obr./min. Główną przewagą nad wolnossącym 2.8 są osiągi – znacznie lepsze przyspieszanie, sprawniejsze wyprzedzanie na trasie oraz możliwość jazdy ze znacznym obciążeniem bez irytującego spadku mocy. Mechanicznie pozostaje równie prosty i trwały: żeliwny blok, głowica na śrubach, klasyczny rozrząd paskowy i odporna na słabe paliwo pompa wtryskowa. Użytkownicy i mechanicy cenią te motory za łatwość napraw, legendarną niezawodność i tanie części eksploatacyjne (filtry, paski, świece) oraz wyjątkową odporność osprzętu na zaniedbania serwisowe. Minusy? Podobnie jak w wersjach D – kultura pracy bardzo surowa, turbo świszczy i nie zapewnia benzynowych doznań, a głośność pod obciążeniem (szczególnie po 200 tys. km) potrafi przeszkadzać. Znane są przypadki wycieków spod przewodów turbo i intercoolera, wypracowania luzów zaworowych oraz klasycznych już wycieków spod pokrywy zaworów. Przy zaniedbanej wymianie oleju przedwcześnie zużywa się turbo. DPF i EGR praktycznie nie występują, co upraszcza naprawy. Dla wielu – kompromis dynamiki i prostoty, lecz wymaga jasnego podejścia flotowego: minimum serwisu, maksimum taniej pracy i bardzo długa żywotność.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik SOFIM 2.8 TD 8V 103KM 122KM S8140 3 – Iveco Daily,...