SOFIM 2.8 TDE 8V 125–128KM S8140.43S to udoskonalona, elektronicznie sterowana wersja klasycznego 2.8 TurboDiesel obecna w busach Daily III, Ducato, Boxerze. Silnik – cztery cylindry, 2,8 litra, 8 zaworów, turbo stałe lub (rzadziej) VTG, sterowanie wtryskiem już elektroniczne (Bosch EDC) i precyzyjna, prostolinijna mechanika. Oferuje moc 125–128 KM przy 3600 obr./min oraz aż 285–310 Nm momentu w zakresie 1800–2200 obr./min. Dzięki elektronicznemu wtryskowi silnik poprawił reakcję na gaz, zredukował spalanie (realne 8,7–10 l/100 km w trasie i pod ciężarem) oraz lepiej radzi sobie przy ciągłych, dalekich trasach. Zaletą jest także bardzo szeroka dostępność zamienników (Ducato/Boxer) i tania regeneracja turbo, wtryskiwaczy i pompy. Użytkownicy podkreślają elastyczność, wyraźną poprawę dynamiki (przy ładunku nie traci oddechu tak szybko) oraz bardzo przyjazną obsługę serwisową. Minusy? Głośna praca, szczególnie po latach i przy zaniedbanych luzach zaworowych, typowe wycieki spod dekla po 200 tys. km, sporadyczne awarie elektryki (czujniki temperatury, EDC), szybka degradacja przewodów turbo oraz wymóg bardziej regularnej wymiany oleju (elektroniczny wtrysk jest wrażliwszy na zabrudzenia niż stare wersje mechaniczne). W dużych flotach notuje się także przypadki pęknięć kolektorów i sporadyczne awarie czujników turbo. Opinie – bardzo korzystne dla kierowców ceniących ekonomię, elastyczność i łatwość napraw w trasie: to bus do długiej eksploatacji i profesjonalnego użytkowania.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik SOFIM 2.8 TDE 8V 125KM 128KM S8140 3S – Iveco Daily,...