Silnik SOFIM 2.8 TDE 8V VTG 146KM S8140 3N – Iveco Daily, Fiat Ducato, Renault Master – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik SOFIM 2.8 TDE 8V VTG 146KM S8140 3N to flagowa wersja turbodiesla dużych busów z końcówki produkcji linii 2.8 – spotykana w mocnych Iveco Daily, Ducato Maxi oraz Renault Master. Sercem jednostki jest czterocylindrowy, 8-zaworowy diesel o pojemności 2798 cm³, z turbo VTG (zmienna geometrii), elektronicznie sterowany wtryskiem Bosch EDC i intercoolerem. Motor osiąga 146 KM przy 3600 obr./min oraz potężny moment 320–350 Nm już od 1800 obr./min. Największym atutem tej wersji jest wybitna dynamika – bus klasy Maxi rozpędza się i przyspiesza z pełnym ładunkiem, pozwalając na sprawne wyprzedzanie na trasie. W praktyce realne spalanie w trasie to nawet 9–10,5 l/100 km przy rozsądnej jeździe. Zaletą jest bardzo wysoka trwałość bloku i głównej mechaniki (blok, wał, turbo), duża tolerancja na przeciążenia, bezproblemowa regeneracja turbo i szeroka baza niedrogich zamienników. Wady: sporadyczne pęknięcia kolektora wydechowego, typowe wycieki spod pokrywy zaworowej, wyraźny hałas i wibracje pod obciążeniem, podatność na zużycie przewodów turbo, kosztowna naprawa sterowania VTG przy zaniedbaniach. W autach eksploatowanych tylko po mieście – możliwe problemy z dpf-em i sporadycznym zapchaniem dolotu. Opinie mechaników i flotowców są bardzo pozytywne: to silnik dla tych, którzy stawiają na możliwości przewiezienia dużego ładunku, niskie koszty serwisu i pewność działania nawet po przebiegu powyżej 400 tys. km.