SILNIK SUZUKI 1.2 16V DUALJET MILD HYBRID K12D – OPINIE, AWARIE, SPALANIE, DANE TECHNICZNE I EKSPLOATACJA

Silnik Suzuki 1.2 16V DualJet Mild Hybrid K12D to jedna z bardziej ekonomicznych propozycji na rynku miejskich układów hybrydowych z segmentu mild hybrid (SHVS). Wolnossąca, czterocylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 1197 cm3, wyposażona w 16 zaworów i rozwiązania DOHC, współpracuje z niewielkim silnikiem elektrycznym o mocy 3,1KW i baterią litowo-jonową 10Ah wspierającą rozruch i dynamiczne przyspieszanie oraz odzyskującą energię podczas hamowania. Silnik generuje moc 61kW (83KM) przy 6000 obr/min i moment obrotowy 107Nm przy 2800 obr/min, oferując bardzo płynną i dynamiczną jazdę idealną do miasta i na krótkie dystanse. Układ wykorzystywany min. w Suzuki Ignis, Swift, Baleno i Vitara, gdzie sprawdza się zarówno w ruchu miejskim, jak i w trasie na krótkich oraz średnich dystansach. Średnie katalogowe zużycie paliwa dla tej wersji to 4,4l/100km (Swift), natomiast realnie użytkownicy osiągają wartości 4.5-5.2l/100km w mieście i poniżej 5l/100km na trasie, dzięki zastosowaniu systemu start-stop i lekkiej konstrukcji o stopniu sprężania aż 13:1. Kultura pracy silnika jest znakomita – cichy rozruch, gładka praca na niskich i średnich obrotach, minimalne wibracje dzięki zastosowaniu dwóch wtryskiwaczy na cylinder. Trwałość konstrukcji uchodzi za wzorową, z przebiegami bez napraw głównych powyżej 250 000km. Typowe awarie ograniczają się do drobnych problemów z sensorami systemu mild hybrid, sporadycznie występują nieznaczne usterki alternatora lub napinacza paska osprzętu. Koszty serwisowania i napraw są niskie – rozrząd realizowany jest na łańcuchu, więc interwały wymiany są bardzo długie, a podstawowe części eksploatacyjne tanie i łatwo dostępne. Jednostka nie jest podatna na znaczący tuning mechaniczny, a montaż instalacji LPG jest rzadko praktykowany i niezalecany ze względu na specyfikę systemu mild hybrid SHVS. W codziennej eksploatacji silnik wykazuje się wysoką efektywnością energetyczną i niskimi kosztami użytkowania – polecany do flot miejskich, świetny dla rodzin ceniących niskie zużycie paliwa i prostotę obsługi. Doskonale sprawdza się w korkach i podczas jazdy miejskiej, natomiast na trasie – przy spokojnej jeździe – także potrafi być ekonomiczny.