SILNIK TOYOTA 1.8 16V VVT I PLUG IN HYBRID 2ZR FXE – OPINIE, AWARIE, SPALANIE, DANE TECHNICZNE I EKSPLOATACJA

Silnik Toyota 1.8 16V VVT-i Plug In Hybrid 2ZR-FXE to prawdziwy filar japońskiej technologii hybrydowej, stosowany w Priusie Plug-In oraz wybranych wersjach Toyoty C-HR, Auris i Corolli. Jednostka bazowa to 4-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1798cm3, wyposażony w 16 zaworów, pracujący w cyklu Atkinsona ze zmiennymi fazami rozrządu VVT-i. Motor uzyskuje moc 98KM i moment 142Nm, co wraz z silnikiem elektrycznym (72KM w Prius PHEV) daje łączną moc systemową od 122 do 136KM w zależności od generacji. Akumulator trakcyjny litowo-jonowy o pojemności 8.8kWh w Priusie Plug-In pozwala na realny zasięg elektryczny 40-50km. W miejskiej eksploatacji – przy regularnym ładowaniu – zużycie paliwa plasuje się na poziomie 1,3-1,8l/100km, w trasie przy rozładowanej baterii 4,5-5,5l/100km. Przekładnia e-CVT gwarantuje płynność ruszania i wysoką kulturę pracy, silnik jest wyjątkowo cichy, a w trybie jazdy EV praktycznie bezgłośny. Trwałość tej konstrukcji to legenda – przebiegi ponad 300 tys. km bez poważniejszych napraw są normą, o ile przestrzegane są cykliczne wymiany oleju i filtrów. Typowe awarie to sporadyczne zużycie baterii hybrydowej po 8-12 latach intensywnej eksploatacji, sporadyczne wycieki chłodziwa i drobne awarie sterownika elektroniki. Koszty napraw i obsługi są wyższe niż w klasycznych benzynach, lecz rekompensują je nieporównywalnie niższe koszty paliwa i trwałość podzespołów. Silnik nie współpracuje z LPG. Podatność na tuning ograniczona do modyfikacji programowych hybrydy. Model rekomendowany do flot i użytkowników rodzinnych szukających bezawaryjności, ekologii i niskiego TCO. W mieście działa niemal idealnie, w trasie oferuje relaksującą, oszczędną jazdę.