SILNIK VOLVO 2.0 T8 RECHARGE PLUG IN HYBRID B4204T56 – OPINIE, AWARIE, SPALANIE, DANE TECHNICZNE I EKSPLOATACJA

Volvo 2.0 T8 Recharge Plug-in Hybrid B4204T56 to flagowa, hybrydowa jednostka napędowa stosowana od 2021 roku w topowych wersjach modeli V90, XC60, XC90 oraz S90. Silnik bazuje na czterocylindrowym, turbodoładowanym benzyniaku 2.0 16V o mocy 310 KM połączonym z wyjątkowo mocnym silnikiem elektrycznym o mocy 145 KM, które przekazują napęd poprzez zaawansowaną 8-biegową skrzynię Geartronic na wszystkie koła (AWD), zapewniając imponujące parametry – moc systemowa to aż 455 KM, moment obrotowy sięga 709 Nm (w zależności od modelu). Pojemność baterii trakcyjnej 18.8 kWh (netto ok. 14 kWh) pozwala uzyskać absolutnie czołowe w klasie osiągi zasięgu elektrycznego – w warunkach realnych nawet 70–80 km spokojnej jazdy miejskiej, katalogowo deklarowane przez producenta wartości to 74–88 km. Spalanie katalogowe wynosi od 0,8–1,0 l/100 km, lecz realnie na pustej baterii i bardziej dynamicznej jeździe wartości mieszczą się w przedziale 7–9,5 l/100 km lub więcej w skrajnych przypadkach. Praca układu jest niezwykle cicha i płynna, przełączanie napędów nie powoduje szarpań, a przyspieszenie do 100 km/h (często poniżej 5 s) zapewnia sportowe wrażenia. Trwałość mechaniczna jednostki stoi na bardzo wysokim poziomie, choć układ hybrydowy wymaga dbałości o serwis i regularnej diagnostyki. Typowe usterki to zużycie ogniw akumulatorowych po 150–200 tys. km, problemy z ładowaniem, usterki elektroniki sterującej napędem oraz sporadyczne wycieki płynu chłodzącego baterii. Koszty napraw są wysokie i wymagają wykwalifikowanego serwisu. Jednostka jest odporna na przeciążenia, pod warunkiem unikania ciągłej jazdy na pełnej mocy z rozładowaną baterią, nie nadaje się do adaptacji LPG, tuning elektroniczny niezalecany ze względu na integralność układu hybrydowego. Napęd doskonale sprawdza się w topowych odmianach flotowych i rodzinnych, dając dostęp do najnowszych technologii bezpieczeństwa, komfortu oraz oszczędności paliwowych przy zachowaniu dynamicznych parametrów zużycia energii zarówno w mieście, jak i w trasie.