Silnik VW 1.6 D 8V 54KM JK JP – Volkswagen Golf, Volkswagen Jetta, Volkswagen Passat – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik VW 1.6 D 8V 54KM (serii JK/JP) to klasyk niemieckiej motoryzacji schyłku XX wieku – masowo stosowany w Golfach II/III, Jettach, Passatach B2/B3/B4, a także licznych modelach użytkowych i dostawczych. Czterocylindrowy, ośmiozaworowy diesel o pojemności 1588 cm³ z pośrednim wtryskiem pracuje na żeliwnym bloku i prostej głowicy z prostą pompą wtryskową Bosch. Osiąga 54 KM przy 4800 obr./min i moment 100 Nm przy 2400 obr./min. Jego siłą są: niebywała trwałość (przebiegi 500–700 tys. km bez kapitalnego remontu), bajecznie niskie spalanie (4,2–5,5 l/100 km), bardzo prosta obsługa warsztatowa i legendarna dostępność części. Opinie użytkowników: VW 1.6D nie grzeszy dynamiką – do „setki” Golf II/III przyspiesza w ponad 19 sekund, jednak do jazdy miejskiej, flotowej i jako napęd w oldtimerach jest niebywale ekonomiczny. Wady tej jednostki to archaiczna konstrukcja – bardzo głośna praca (klepanie na zimno), brak elastyczności pod obciążeniem i duże wibracje, zwłaszcza w starszych egzemplarzach. Znane są problemy z wyciekami spod pompy wtryskowej, wycieki oleju spod pokrywy zaworowej czy sporadyczne zapiekanie świec żarowych. Mechanicy podkreślają konieczność wymian rozrządu co max 80 tys. km i obsługi pompy wtryskowej. Silnik bardzo odporny na kiepskie paliwo, idealny na dalekie, spokojne trasy lub do remontowanych klasyków VW.