Silnik VW 2.0 TDI 16V SCR 115KM 122KM EA288EVO – Volkswagen Golf, Volkswagen Passat, SEAT Leon – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik VW 2.0 TDI 16V SCR 115KM 122KM EA288EVO to podstawowa, ale udoskonalona wersja diesla czwartej generacji, wdrożona do modeli kompaktowych i segmentu C/D (Golf, Passat, Leon) od 2020 roku. Rzędowa czwórka, 16 zaworów, turbo o zmiennej geometrii, wtrysk common rail (Denso lub Bosch), rozrząd na pasku, zaawansowany DPF, EGR i układ oczyszczania SCR (AdBlue). Oferuje: 115 lub 122 KM (zależnie od mapowania) oraz 300 Nm momentu od 1600–2000 obr./min. Dla użytkowników największą zaletą jest ekonomia: średnie spalanie nawet w Golfie czy Passacie w granicach 4,2–5,4 l/100 km oraz dynamika lepsza niż można się spodziewać po tej mocy (elastyczność, płynność ruszania nawet w mieście). Silnik uchodzi za cichy, mało wibracyjny (duże zmiany na tle starego 2.0 TDI CR) i tani w bieżącej obsłudze. Zaletą jest także szeroka dostępność zamienników, łatwa regeneracja DPF i przebiegi rzędu 250–300 tys. km przy regularnym serwisie. Wady: najczęściej awarie układu AdBlue (zamarzające zbiorniki, czujniki, grzałki), szybkie zapychanie się DPF przy wyłącznie miejskiej eksploatacji, sporadyczne wycieki spod pokrywy zaworowej oraz częste potrzeby kalibracji wtryskiwaczy po większym przebiegu. Motor jest czuły na jakość oleju i paliwa – regularny serwis co 10–15 tys. km to podstawa trwałości. Opinie są bardzo pozytywne: motor poddaje się taniej diagnostyce, jest dynamiczny w codziennej jeździe, dobrze wyciszony, odporny na długie przebiegi przy rzetelnym serwisowaniu. Idealna jednostka do spokojnych, trasowych kierowców i flot szukających kompromisu kosztów napraw i zużycia ON.