Silnik VW 2.0 TDI 8V PD 136KM EA188 to jedna z najbardziej rozpoznawalnych jednostek wysokoprężnych Volkswagena, obecna m.in. w Passacie, Touranie oraz Audi A3 z pierwszej dekady XXI wieku. Motor ten to rozwinięcie legendarnej serii PD (Pumpe Düse – pompowtryskiwacze), bazujący na czterocylindrowej konstrukcji z 8-zaworową głowicą, aluminiowym korpusem i żeliwnym blokiem. Oferuje moc 136 KM przy 4000 obr./min oraz 320 Nm dostępnego już od 1750 obr./min. Jego szczytowym atutem pozostaje niskie zużycie paliwa – realnie 5,2–6,3 l/100 km w trasie przy dynamicznej jeździe. Motor cechuje się bardzo szerokim zakresem dostępnych części zamiennych i prostą konstrukcją mechaniczną – usuwanie podstawowych usterek nie stanowi wyzwania dla żadnego warsztatu. Użytkownicy chwalą szybkie nagrzewanie zimą, relatywnie niewielką awaryjność głównej mechaniki oraz wysoką odporność na kiepskie paliwo (dzięki pompowtryskom Bosch). Jednak silnik EA188 PD 136KM nie jest wolny od wad – główne to problemy z głowicą (pęknięcia, wycieki płynu chłodzącego, zwłaszcza w pierwszych rocznikach), szybkie zużycie dwumasy, wycieki spod dekla zaworowego i przewodów turbo. Sporadyczne zdarzają się awarie pompowtryskiwaczy (szczególnie przy zaniedbanych wymianach oleju – zalecane do 10 tys. km!) oraz błędów sterowników silnika (objawy: tryb awaryjny, nieregularna praca na zimno). Wadą jest również głośna praca na biegu jałowym oraz podatność filtra DPF (jeśli występuje) na szybkie zapychanie przy jeździe miejskiej. Opinie użytkowników są pozytywne pod warunkiem regularnego serwisu i częstej jazdy w trasie. Mechanicy rekomendują profilaktyczną wymianę głowicy przy większych przebiegach, regularne czyszczenie EGR oraz wysokiej jakości filtry i oleje. Silnik 2.0 TDI 8V PD 136 KM to wybór dla tych, którzy chcą jeździć długo i tanio, ale są świadomi konieczności systematycznego serwisu i eliminowania drobnych usterek na bieżąco.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik VW 2.0 TDI 8V PD 136KM EA188 – Volkswagen Passat, Volkswagen...