2.5 R5 TDI 10V PD 109KM EA381 to klasyczny silnik pięciocylindrowy, stosowany przede wszystkim w Transporterze T5, Multivanie i California, szeroko ceniony przez użytkowników flotowych i rodzinnych za wszechstronność i trwałość. Motor posiada pojemność 2461 cm³, 10-zaworową głowicę oraz wtrysk pompowtryskiwaczowy, co pozwala osiągnąć 109 KM przy 3500 obr./min, a także 280 Nm od 1900 obr./min. Największe plusy tej jednostki to: bardzo dobra elastyczność nawet przy załadunku, świetny dźwięk R5 oraz solidna główna mechanika – bloki tych silników wytrzymują regularnie przekraczające 500 tys. km. Użytkownicy cenią trwałość turbo i mechaniczną prostotę, szeroką dostępność tanich części i łatwość napraw rozrządu (pasek). Wady? Często powtarzane wady to podatność na wycieki z głowicy lub kolektora wydechowego (szczególnie powyżej 200 tys. km), awarie pompowtryskiwaczy (zwłaszcza przy opóźnianych wymianach oleju) oraz typowe wycieki oleju z pokrywy zaworowej. Silnik charakteryzuje się wysoką kulturą pracy na trasie, choć może być za głośny w mieście oraz odczuwalne bywają wibracje na wolnych obrotach. Mechanicy polecają wymiany oleju max co 12 tys. km, regularne czyszczenie EGR, unikanie jazdy wyłącznie miejskiej (problemy DPF/EGR), a przy zakupie na rynku wtórnym – weryfikację stanu turbo oraz układu spalania (dpf, katalizatory). Ogólna opinia: niezawodny koń roboczy do busów, dobrze pod warunkiem prawidłowej obsługi.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik VW 2.5 R5 TDI 10V PD 109KM EA381 – Volkswagen Transporter...