VW 2.5 R5 TDI 10V PD o mocach 83KM i 95KM to bazowe warianty pięciocylindrowego diesla serii EA381 z Transportera T5, Caravelle i Multivana – projektowane do dużych przebiegów i ciężkich warunków pracy. To jednostka z żeliwnym blokiem, napędem rozrządu paskiem, mechanicznym wtryskiem PD i turbiną o stałej geometrii. Silnik uchodzi za „niezniszczalny”, jeśli stosowany zgodnie z zaleceniami serwisowymi: wielu użytkowników deklaruje przebiegi 500–700 tys. km bez konieczności otwierania bloku. Największe plusy: rewelacyjna odporność na słabe paliwo, tania i szybka regeneracja turbo, bardzo dobre chłodzenie głowicy oraz szeroka baza części zamiennych (cały osprzęt dostępny od ręki). Praca tej odmiany jest wyraźnie głośniejsza niż mocniejsze 2.5 R5 TDI (109/130KM), za to zdecydowanie łatwiejsza do obsługi warsztatowej. Minusy? Słabsze odmiany mają wyraźnie niższą dynamikę (przyspieszenie, wyprzedzanie), silnik czasem nierówno pracuje na zimno (problemy z pompowtryskiwaczami), notowane są wycieki spod kolektora i chłodnicy EGR, a wraz z wiekiem pojawiają się typowe wycieki z przewodów olejowych. Wada jest archaiczna kultura pracy i powolne nagrzewanie w zimie. Podsumowując: konstrukcja idealna do transportu, wymagająca minimalnego, czujnego serwisu, polecana na długie trasy i do flot oraz na rynek samochodów używanych o dużych przebiegach.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik VW 2.5 R5 TDI 10V PD 83KM 95KM EA381 – Volkswagen...