Silnik VW 2.5 R5 TDI 10V VEP 151KM – Volkswagen LT, Volkswagen Transporter T4, Volkswagen Caravelle – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik VW 2.5 R5 TDI 10V VEP 151KM to topowy wariant 10-zaworowego, pięciocylindrowego diesla z rodziny Volkswagen stosowanego w LT, Transporterach T4 oraz Caravelle. Wyposażony w mechaniczną pompę wtryskową VEP, turbo o stałej geometrii, żeliwny blok oraz wytrzymały układ rozrządu na pasku. Motor oferuje 151 KM przy 4000 obr./min i moment rzędu 310 Nm przy 1900 obr./min – co pozwala komfortowo przyspieszać nawet dużym busom i holownikom. Największe atuty to: nadzwyczajna trwałość „dołu”, możliwość taniej naprawy pompy i turbo, świetna odporność na kiepskie paliwo, niesamowita prostota napraw (wszystko mechaniczne, mało elektroniki), bardzo cichy rozruch nawet przy mrozach oraz szeroka baza części zamiennych. Wady: typowe są wycieki spod pokrywy zaworowej, przewodów turbo, zużycie łożysk w pompie po dużych przebiegach (ponad 350 tys. km), okresowe awarie EGR oraz powolne, głośne nagrzewanie zimą. Mechanicy i użytkownicy zgodnie podkreślają – jeśli wymieniasz olej co 10–12 tys. km i seryjnie serwisujesz rozrząd, to motor „nie do zdarcia”. Pojedyncze przypadki awarii uszczelek pod głowicą dotyczą egzemplarzy zaniedbanych. Polecany do transportu, wszelkich zabudów dostawczych i ciężkiej pracy, legendarny wytrzymalszy niż nowsze, elektroniczne diesle VW.