Silnik VW 2.5 R5 TDI 10V VEP w wersjach 88 i 102 KM to kultowy napęd z modelu T4, LT, a także… Volvo 850 (na wybranych rynkach). Podstawowy pięciocylindrowiec, 2461 cm³, 10 zaworów, mechaniczna pompa VEP, turbo (w wersji 102KM VTG po 1998 roku), do tego klasyczny żeliwny blok, rozrząd na pasku, minimalna ilość elektroniki. Atuty: trwałość głównej mechaniki (przebiegi 500–600 tys. km bez większych remontów), bardzo niskie spalanie (miasto 8,5–10 l, trasa 7–8,5 l/100 km), wyśmienita odporność na złe paliwo i tania obsługa rozrządu. Części dostępne wszędzie; naprawa pompy w każdym warsztacie. Wady? Słaba dynamika przy pełnym załadunku (zwłaszcza 88KM), archaiczny dźwięk i wyraźne drgania pod obciążeniem, dość powolny rozruch na zimno, drobne wycieki z pompy, a przy długich przebiegach typowe wycieki spod pokrywy oraz awarie EGR. Do tego sporadycznie pojawiają się przypadki „zapieczenia” wtryskiwaczy i uszkodzeń głowicy przy przegrzewaniu układu chłodzenia. Wersje te uważane są za nieśmiertelne, mechanicy polecają do wszelkich aut użytkowych, kamperów i busów – naprawa tania, prosta i przewidywalna. Klucz: serwis co max 12 tys. km, wymiana rozrządu co 80–90 tys. km, reagowanie na pierwsze wycieki i stuki. Silnik dla pragmatycznych, nie na wyścigi.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik VW 2.5 R5 TDI 10V VEP 88KM 102KM – Volkswagen Transporter...