Silnik VW 2.5 R5 TDI CR 136KM 163KM EA153 – Volkswagen Crafter, MAN TGE, Volkswagen Transporter – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik VW 2.5 R5 TDI CR EA153 o mocy 136 lub 163 KM to flagowa jednostka napędowa montowana szeroko w dostawczych i użytkowych modelach Grupy Volkswagen: Crafter, MAN TGE oraz Transporter T5 i T6. To pięciocylindrowy diesel z bezpośrednim wtryskiem Common Rail i turbosprężarką o zmiennej geometrii, znany zarówno ze swojej charakterystycznej kultury pracy, jak i z wybitnej trwałości mechanicznej. Główne parametry techniczne: pojemność 2461 cm³, DOHC, 20-zaworowa głowica, moc 136 KM (wersje BFV/BJK) lub 163 KM (BPC/BPD), moment obrotowy odpowiednio 340 Nm lub 400 Nm już od 2000 obr./min. Zaletą tej konstrukcji jest bardzo szeroki rozkład momentu i świetna elastyczność — nawet załadowany Crafter czy Transporter płynnie przyspiesza, świetnie sprawdza się w długodystansowej jeździe oraz podczas holowania. Pięć cylindrów zapewnia unikalny dźwięk pracy i dużą odporność bloku na przeciążenia. Opinie użytkowników są zgodne: silnik wytrzymuje nawet 450–500 tys. km bez poważnych remontów, pod warunkiem przestrzegania interwałów wymiany oleju i serwisowania EGR. Doceniana jest cicha praca w kabinie oraz bezproblemowy rozruch zimą. Wady? Typowe dla tej generacji jednostek: bardzo czuły układ wtryskowy – awarie wtryskiwaczy lub pompy pojawiają się przy tankowaniu słabej jakości paliwa i są kosztowne w naprawie; sporadyczne awarie turbosprężarek po 250 tys. km (najczęściej wynikają z przedłużania wymian oleju i filtrów powietrza), nieszczelności obudowy rozrządu czy chłodnicy EGR. Przy przebiegach powyżej 300 tys. km pojawiają się także wycieki spod pokrywy zaworowej i sporadyczne awarie przewodów intercoolera. Konieczna jest regularna czyszczenie DPF (w modelach z filtrem), cykliczne płukanie układu chłodzenia i obowiązkowo stosowanie oryginalnego płynu G12+. To motor polecany użytkownikom flot, firm transportowych i wszystkim, którzy cenią przewidywalną obsługę i dużą wytrzymałość przy ładunkach powyżej 1,2 tony. Najlepiej znosi pracę na trasach, regularny serwis i wysokiej jakości płyny eksploatacyjne.