Silnik VW 2.5 R5 TDI CR 88KM 109KM EA153 – Volkswagen Crafter, MAN TGE, Volkswagen Transporter – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik VW 2.5 R5 TDI CR 88/109KM EA153 to najprostsza i najtrwalsza odmiana pięciocylindrowych diesli stosowanych min. w Crafterze, MAN TGE oraz Volkswagenie Transporterze T5. Motor wyposażony jest w klasyczny układ wtrysku Common Rail (Bosch), turbosprężarkę o stałej (88KM) lub zmiennej (109KM) geometrii oraz intercooler. Maksymalna moc: 88 KM (BRS) lub 109 KM (AXD, AXE), moment obrotowy: 220/280 Nm, co w zupełności wystarcza do codziennej eksploatacji miejskich vanów, kurierki czy podstawowych wersji furgon. Największe plusy: rekordowa trwałość mechaniki – dzięki niskim osiągom, układ korbowy, tłoki i głowica praktycznie nie poddają się zużyciu nawet przy przebiegach 450–550 tys. km bez remontu! Silnik jest wybitnie odporny na gorszej jakości paliwo, rzadko notuje się awarie turbo, a naprawy są wyjątkowo przewidywalne i niedrogie. Bezproblemowy start na zimno, przyjazny serwisowo, szeroka baza zamienników. Wady? Silnik jest powolny (przyspieszenie do 100 km/h powyżej 16 s w Crafterze), na trasach przy pełnym ładunku brakuje elastyczności podczas wyprzedzania – trzeba planować manewry i nie oczekiwać sportowej dynamiki. Typowe są wycieki spod pokrywy zaworowej przy przebiegach powyżej 250 tys. km, wycieki z intercoolera i przewodów turbo, sporadyczne awarie EGR. Użytkownicy wskazują też drobne drgania na biegu jałowym. Przy wielomiejskiej eksploatacji konieczny regularny przegląd DPF i wtrysków. Podsumowanie: model do flot, kurierki, firm transportowych – bardzo tani w obsłudze, bezproblemowy, choć wyłącznie dla osób, które nie wymagają wysokiej dynamiki.