Silnik VW 2.8 R4 TDI 12V CR 158KM MWM BRAZIL – Volkswagen Constellation, Volkswagen Worker, Volkswagen Delivery – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik VW 2.8 R4 TDI 12V CR 158KM MWM Brazil to jedna z najczęściej spotykanych jednostek wysokoprężnych do lekkich i średnich ciężarówek oraz samochodów użytkowych w Ameryce Południowej. Czterocylindrowa jednostka o pojemności 2776 cm³, DOHC, trzyzaworowa na cylinder (12V), wtrysk Common Rail Bosch i klasyczna turbosprężarka. Moc 158 KM przy 3500 obr./min i ogromny moment 430 Nm (już od 1600 obr./min) sprawiają, że samochody Constellation, Worker czy Delivery są wyjątkowo elastyczne nawet pod pełnym obciążeniem. Wielka zaleta tego silnika to odporność na przegrzewanie i złej jakości paliwo: blok i głowica są odporne na przeciążenia i bardzo łatwe do regeneracji w każdym warsztacie. Naprawy większości podzespołów (rozrząd na pasku, turbo, pompy) są tanie i części b. dostępne na rynku południowoamerykańskim. Użytkownicy cenią tę jednostkę za łatwość adaptacji do intensywnej eksploatacji flotowo-dostawczej, szybki i pewny rozruch, bardzo przyzwoitą kulturę pracy jak na rynek ciężarówek. Średnie spalanie wynosi 8,0–10,5 l/100 km, także w pojazdach z zabudową izotermiczną czy podnośnikami. Wady? Najczęściej spotykane są wycieki spod pokrywy zaworowej, szybkie zużycie uszczelek turbo przy jeździe z pełnym obciążeniem, wycieki płynu chłodniczego z chłodnicy oraz sporadyczne awarie czujników ciśnienia Common Rail. Po dłuższych przebiegach mocny nagar w kolektorze dolotowym i zużycie wtryskiwaczy potrafią wymagać regeneracji (szczególnie powyżej 250–300 tys. km). Niektórzy użytkownicy wskazują też na wyższy poziom hałasu i większą szorstkość pracy na zimno. Mimo to, jest polecany wszędzie tam, gdzie liczy się tania obsługa, niskie koszty eksploatacji i duża skuteczność pod dużym obciążeniem — to diesel stworzony do ciężkiej pracy w warunkach tropikalnych, rolniczych oraz dla firm transportowych.