Silnik VW 3.3 V8 TDI 32V 224KM EA898 AKF – Audi A8, Volkswagen Phaeton, Volkswagen Touareg – dane techniczne, opinie, wady i zalety

VW 3.3 V8 TDI 32V 224KM EA898 AKF to silnik klasy premium z przełomu wieków, pionierski w swojej klasie – debiutował w Audi A8 D2, Volkswagenie Phaeton oraz pierwszych generacjach Touarega. Motor V8, doładowany dwiema turbosprężarkami, 32-zaworowa głowica, piezoelektryczny układ wtryskowy Bosch, żeliwny blok – to wytrzymała konstrukcja do dziś uchodząca za synonim niezawodności. Moc 224 KM przy 4000 obr./min, moment 480 Nm od 1800–3500 obr./min. Największe zalety: rewelacyjna elastyczność na trasach, bardzo płynna praca (V8 niemal bezwibracyjny), świetny zapas mocy do holowania lub dynamicznej jazdy autostradowej. Silnik jest trwały (przebiegi ponad 500 tys. km są możliwe), ma szeroką bazę części używanych/regenerowanych i bywa prosty w obsłudze dla wyspecjalizowanych warsztatów. Spalanie – jak na V8 i gabaryty – relatywnie niskie (9,0–11,6 l/100 km). Wady: silnik jest ciężki i wymaga regularnych dużych serwisów (drogie przeglądy rozrządu, kosztowne turbo), a w wersjach po liftingu typowe są wycieki spod uszczelek, awarie przepływomierzy powietrza oraz kosztowna regeneracja wtryskiwaczy po 250–300 tys. km. Mechanicy ostrzegają przed zakupem aut po wieloletnich zaniedbaniach serwisowych (koszty mogą być ogromne!). Auto z tym motorem to marzenie dla miłośników klasyki V8-diesel: fenomenalna trwałość, prestiż, wyważona charakterystyka jazdy – ale koszt utrzymania jest wysoki i wymaga akceptacji regularnych dużych inwestycji serwisowych.