Sterowanie wentylacją skrzyni korbowej

Wentylacja skrzyni korbowej, znana także jako PCV (z ang. Positive Crankcase Ventilation) jest systemem mającym na celu kontrolowanie ciśnienia wewnątrz silnika oraz usuwanie szkodliwych substancji powstających podczas pracy każdego silnika spalinowego. Jej funkcją jest zapobieganie przedostawaniu się tych szkodliwych substancji do otoczenia. Proces wentylacji skrzyni korbowej opiera się na wykorzystaniu próżni tworzącej się w kolektorze dolotowym, która pozwala na przyciąganie oparów z wnętrza skrzyni korbowej. W trakcie tego procesu, kropelki oleju zostają oddzielone i kierowane z powrotem do miski olejowej, a oczyszczone gazy trafiają z powrotem do układu dolotowego. Następnie, razem z mieszanką paliwowo-powietrzną, te gazy dostają się do komory spalania, gdzie ulegają spaleniu.

Podczas procesu spalania w silniku, nieuniknione jest obecność gazów w skrzyni korbowej. Część spalin przedostaje się przez tłoki i pierścienie tłokowe do skrzyni korbowej. Ilość tych gazów zależy od wielu czynników, takich jak ciśnienie w cylindrach, stan szczelności tłoków i pierścieni tłokowych oraz stopień zużycia elementów silnika. W spalinach przekierowywanych do skrzyni korbowej znajdują się produkty zużycia elementów silnika, olej, gazy i powietrze. Skład tych substancji może różnić się w zależności od rodzaju paliwa, konstrukcji silnika, prędkości obrotowej, obciążenia silnika oraz historii serwisowej jednostki napędowej.

Gazy, które są odprowadzane przez system wentylacji skrzyni korbowej, zazwyczaj składają się z węglowodorów (HC), tlenku węgla (CO), dwutlenku węgla (CO2), tlenków azotu (NOx), pary wodnej oraz niewielkich ilości siarczanów i aldehydów. W połowie trwałości silnika, węglowodory stanowią około 3% ogólnej zawartości gazów w skrzyni korbowej. Niemniej jednak ze względu na tolerancje pierścieni tłokowych, emisja węglowodorów może osiągać nawet 20% ogólnej zawartości gazów w skrzyni korbowej. W przypadku braku kontroli nad tym procesem, gazy te mogą zanieczyścić olej silnikowy, prowadząc do powstawania osadów. Wzrost ciśnienia w skrzyni korbowej może także uszkodzić uszczelniacze, co z kolei może prowadzić do wycieków oleju. Ponadto, mogą pojawić się problemy z uruchamianiem silnika, jego płynną pracą oraz emisją niebezpiecznych substancji.

W każdym samochodzie można znaleźć układ wentylacji skrzyni korbowej. Chociaż istnieją różne rozwiązania, każdy taki układ składa się z kilku podstawowych elementów, w tym z gumowych przewodów i łączników, separatora oleju i zaworu odpowietrzającego. Te elementy mogą być zamontowane na zewnątrz silnika lub wewnątrz niego.

Najczęstsze usterki związane z układem wentylacji skrzyni korbowej obejmują pęknięcie gumowej membrany zaworu, a także zablokowane lub uszkodzone przewody gumowe i kanały. Te problemy mogą prowadzić do zwiększonego zużycia i spalania oleju, spadku mocy silnika, problemów z zapłonem oraz gromadzenia się nagaru. Pierwszymi oznakami zbliżającej się awarii układu wentylacji skrzyni korbowej mogą być odgłosy gwizdania wydobywające się z układu dolotowego, niebieski lub czarny dym wydobywający się z układu wydechowego, nadmiernie zużywający się olej lub obecność gęstego, białego lub żółtego osadu pod korkiem wlewu oleju.

Niemniej jednak wiele z tych objawów może pozostać niezauważonych lub zostać błędnie zinterpretowanych jako inne problemy. Dlatego ważne jest regularne kontrolowanie i konserwacja układu wentylacji skrzyni korbowej, aby uniknąć potencjalnych komplikacji i utrzymanie silnika w dobrej kondycji.