TOYOTA GT86 2.0 16V BOXER 200KM FA20D – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Toyota GT86 z wolnossącym silnikiem 2.0 16V typu bokser FA20D o mocy 200KM to jedna z najciekawszych japońskich propozycji dla entuzjastów jazdy sportowej w rozsądnych kosztach zakupu i eksploatacji. Ten model stworzony został z myślą o czystej radości prowadzenia – napęd na tył, wysokoobrotowy silnik bokser współpracujący z manualną lub automatyczną skrzynią biegów, nisko osadzony środek ciężkości i lekka, doskonale wyważona konstrukcja zapewniają niezwykle precyzyjne prowadzenie i dużą dawkę emocji w codziennej jeździe. Zastosowanie wolnossącej, czterocylindrowej jednostki o płaskim układzie pozwala utrzymać masę własną pojazdu na poziomie około 1,250kg, co korzystnie wpływa na osiągi oraz reakcje auta na gaz. Przyspieszenie od 0 do 100km/h wynosi około 7,6 sekundy, maksymalna prędkość to 226km/h, a typowe spalanie w ruchu mieszanym waha się od 7 do 10l/100km – w zależności od stylu jazdy. Pomimo doskonałej zabawy na torze, GT86 sprawdza się też jako codzienny sportowy samochód dzięki wygodnym fotelom, ergonomicznej desce rozdzielczej i pełnej praktyczności na co dzień – auto pomieści cztery osoby, choć tylna kanapa przeznaczona jest raczej dla dzieci lub jako dodatkowa przestrzeń bagażowa. Wnętrze wykonano z dobrej jakości materiałów, a zestawienie klasycznych zegarów z nowoczesnymi akcentami podkreśla sportowy charakter modelu. W codziennej eksploatacji pojawiają się jednak pewne wady – typowe problemy jednostki FA20D dotyczą głównie zużycia uszczelnień, możliwego poboru oleju po wyższych przebiegach oraz nietrwałości panewki głównej w egzemplarzach często eksploatowanych na wysokich obrotach bez odpowiedniej dbałości serwisowej. Zaleca się tuszować te potencjalne wady częstą wymianą oleju (zalecany co 8-10 tys. km) oraz regularnymi przeglądami silnika. Koszty naprawy są umiarkowane, a części zamienne szeroko dostępne. W przypadku typowych awarii należy wymienić uszczelki pod głowicą, panewki czy łożyska alternatora – mechanicy i użytkownicy potwierdzają, że większość napraw silnika bokser nie jest przesadnie skomplikowana, choć wymaga doświadczenia w pracy z tą dość nietypową konstrukcją. Model GT86 świetnie nadaje się do tuningu – szeroka dostępność części sportowych i programów sterujących, możliwość doładowania kompresorem lub turbo, obniżenia zawieszenia, instalacji sportowych układów wydechowych oraz podwójnych wałków rozrządu sprawia, że auto zyskuje nowe oblicze w rękach entuzjasty. Podatność na LPG jest ograniczona, ze względu na wysokoobrotowy charakter silnika oraz delikatny układ głowicy, więc jeśli już montować LPG, to tylko przy użyciu najwyższej jakości instalacji i po konsultacji ze specjalistą. GT86 nie jest wybitnie tanim w serwisowaniu, ale dzięki prostej konstrukcji i braku skomplikowanego osprzętu naprawy przeprowadza się relatywnie łatwo i szybko. Model ten polecany jest zarówno młodym kierowcom, jak i rodzinom z motoryzacyjną pasją – świetnie sprawdza się jako drugi samochód w domu, na weekendowe wypady czy imprezy torowe. Floty korzystają z GT86 sporadycznie, głównie do działań wizerunkowych lub na eventy. Zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym auto cieszy się wysoką opinią za niezawodność, bardzo dobrą trwałość i doskonałą wartość rezydualną, co doceniają osoby poszukujące trwałego samochodu sportowego „z duszą”, który nie zrujnuje portfela po kilku sezonach intensywnej jazdy.