Volkswagen Multivan Topstar

0

Volkswagen Multivan Topstar z 1998 roku to dla Sebastiana nie tylko samochód – to projekt tworzony na podstawie wspomnień i wyjątkowego klimatu lat 90-tych. Wybór padł na Multivana, ponieważ to auto idealnie łączy rodzinne podróże z możliwością realizowania motoryzacyjnych marzeń. Stan przed modyfikacjami był typowy dla auta „od handlarza” – do poprawek, ale przekonało go to, że już posiadał lampy Projektzwo, jedne z najdroższych i najbardziej charakterystycznych dodatków.

Inspiracją do budowy była pasja do marki Volkswagen. U pana Mirka, który od 20 lat zajmuje się produkcją ospojlerowania, Sebastian znalazł niekompletny pakiet stylistyczny RSL i postanowił stworzyć unikalne połączenie klasyki z personalnym akcentem. Multivan Topstar to limitowana edycja – wyprodukowano około 1500 sztuk w ciągu kilku miesięcy. To, że Topstar wyróżnia się unikalnym kolorem i wnętrzem, ostatecznie przekonało Sebastiana do zakupu – zwłaszcza że jego poprzedni projekt, Golf 3 Colour Concept, również był edycją limitowaną.

Pod maską pracuje 2.5 TDI R5, który Sebastian zmodyfikował z seryjnych 102 KM do 160 KM i 354,6 Nm momentu obrotowego. Wymienił turbosprężarkę na Garett GT2052V z Audi A6 2.5 TDI V6 i dodał kolektory ssący i wydechowy z wersji 150 KM wraz z własnoręcznie wykonanym orurowaniem. Intercooler pochodzi z Sharana i został zamontowany pod dokładką zderzaka. Układ wydechowy to przelot zakończony dwoma końcówkami po obu stronach zderzaka. Mimo podniesionej mocy układ przeniesienia napędu i sprzęgło nadal wytrzymują zwiększone obciążenia.

Hamulce pochodzą z najmocniejszej wersji Multivana – z przodu tarcze 313 mm, a z tyłu 294 mm, przy czym usunięto reduktor siły hamowania. Zawieszenie to gwint od firmy MTS – przód opuszczony na drążkach prawie do końca, a tył oparty na sprężynach z usuniętymi regulacjami. Wszystkie gumy w zawieszeniu zostały wymienione na poliuretan.

Wygląd zewnętrzny to mieszanka epokowych smaczków. Przednie lampy i grill to kultowe produkty Projektzwo. Dokładka przedniego zderzaka, nakładki tylnego zderzaka, poszerzenia nadkoli i klin pod szynę pochodzą z pakietu RSL. Tylne lampy to rzadkie Depo dedykowane do tego pakietu – uznawane za jedne z mniej urodziwych, ale przez to unikalne. Nad przednią szybą zamontowano daszek przeciwsłoneczny – dodaje stylu, choć generuje hałas podczas jazdy. Multivan jeździ na 18-calowych felgach Lenso, stylizowanych na Lorinser, o szerokości 8 cali.

Wnętrze jest niemal całkowicie oryginalne poza nowoczesnym radiem JVC DVD z wysuwanym ekranem. Dodatkowo zamontowano odtwarzacz DVD Alpine, monitor sufitowy Clarion i konsolę PlayStation 2, która zapewnia rozrywkę w trakcie podróży. W przeszłości Multivan krył potężny system car audio z czterema subwooferami JBL P1222 i wzmacniaczem Orion D5000, osiągając imponujące 145,41 dB. System został jednak zdemontowany, by nie niszczyć unikatowej tapicerki.

Z technologicznych modyfikacji: ECU zostało przerobione przez Krasnal Tuning, co pozwala na programowanie i podłączenie zewnętrznego czujnika ciśnienia. Całe wnętrze podświetlono na zielono, co przywołuje klimat lat 90-tych. Dwa wskaźniki silnika zamontowano w puszkach po napojach – ukłon w stronę stylu z tamtej epoki.

Sebastian uwielbia reakcje ludzi na swój projekt – Multivan przyciąga wzrok nie tylko kolorem, ale i nieoczekiwaną dynamiką przy starcie spod świateł. Auto służy okazjonalnie – na imprezy motoryzacyjne i rodzinne wypady, choć bywa też praktycznym transportowcem.

Największym wyzwaniem jest dostępność części – zwłaszcza oryginalnych akcesoriów. Sebastian od czterech lat poszukuje progów i boczków z pakietu RSL, które można znaleźć jedynie w Rosji, ale sprowadzenie ich do Polski jest niemożliwe.

Plany na przyszłość są ambitne: montaż sześciobiegowej skrzyni z Sharana, pneumatyczne zawieszenie i skompletowanie brakujących elementów tapicerki. Jak mówi Sebastian – projekt nigdy się nie kończy, bo zawsze pojawia się nowy pomysł.

Rada Sebastian dla innych pasjonatów? „Trzeba mieć wytrwałość i pasję. To nie jest projekt na chwilę, ale na lata.”

Właściciel poleca, Krasnal Tuning – za przeróbki ECU i mapowania oraz Mircar Audi – za szeroki wybór części z laminatu do klasycznych Volkswagenów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj