Volkswagen Polo 87C od Bartka

0

Volkswagen Polo 87C z 1991 roku w wersji coupe to samochód, który przyciągnął uwagę Bartka już wiele lat temu. Po raz pierwszy zobaczył ten model obniżony na ciekawych felgach i od tamtej pory miał w głowie pomysł na własny projekt. Gdy w 2008 roku udało mu się kupić wymarzone Polo, zaczęła się długa droga modyfikacji, która doprowadziła do stworzenia wyjątkowego auta.

Na początku samochód był w pełni seryjny i służył jako codzienny środek transportu. Inspirację do zmian Bartek czerpał z niemieckiego stylu tuningowego, który charakteryzuje się niskim zawieszeniem, szerokimi kołami i gładką linią nadwozia. Przeglądał zdjęcia z forów internetowych takich jak VW-Zone czy Cult-Style oraz śledził relacje ze znanych niemieckich zlotów w Bautzen czy nad Worthersee. Z czasem Polo przeszło przez różne etapy modyfikacji, od codziennego użytkowania, przez starty w KJS i BRD, aż po obecny styl stance.

Pod maską obecnie pracuje jednostka napędowa 1.6 16V, która zastąpiła seryjny silnik. Blok pochodzi z Polo 6N2 GTI, natomiast głowica została przełożona z silnika 1.4 16V AFH. Do tego zamontowane zostały przepustnice ITB z Hondy CBR929 oraz kompletny układ wydechowy wykonany ze stali nierdzewnej. Silnik generuje 140 KM i 160 Nm momentu obrotowego, co przy masie auta wynoszącej zaledwie 770 kg sprawia, że Polo daje ogromną frajdę z jazdy. Układ napędowy został dopracowany poprzez zastosowanie lżejszego koła zamachowego oraz ulepszony układ hamulcowy pochodzący z Golfa 1 GTI, wyposażony w nacinane i nawiercane tarcze oraz przewody hamulcowe w stalowym oplocie.

Zawieszenie zostało zmodyfikowane poprzez zastosowanie zawieszenia gwintowanego TA-Technix, na którym zbudowano system AirRide. W połączeniu z poliuretanowymi tulejami pozwala to na regulację wysokości i uzyskanie idealnego spasowania kół z nadkolami.

Karoseria pozostała w oryginalnym kształcie, ale dodano kilka elementów, które nadają autu niepowtarzalny charakter. Zderzaki pochodzą z rzadkiej wersji VW Polo Treser Cabrio, których wyprodukowano zaledwie 260 sztuk. Na klapie znalazła się lotka CSR, a grill VOTEX został ozdobiony zaślepkami Hella. Nadkola poszerzono o 3 cm na stronę poprzez zastosowanie reperaturek z Golfa 1, a tylna klapa została wygładzona i wzbogacona o żaluzję. Tylne lampy są symetryczne – lewa pochodzi z wersji angielskiej, a prawa z europejskiej. Przednie lampy zostały przyciemnione i wyposażone w soczewki.

Felgi w tym projekcie to prawdziwa perełka. Bartek posiada dwa komplety, które stosuje zamiennie. Pierwszy to Tramont TY2 o szerokości 8 i 9 cali oraz opony Continental 195/40/14. Drugi zestaw to BBS RS o szerokości 8 i 9,5 cala z oponami Nankang 165/50 i 185/45. Dzięki temu Polo prezentuje się wyjątkowo niezależnie od konfiguracji.

Wnętrze przeszło kompleksową modyfikację, zachowując przy tym oryginalny klimat. Fotele pochodzą z Polo G40 i zostały obszyte kremową skórą, a pasy szelkowe to oryginalne Schroth. Boczne panele drzwi oraz dodatkowe mocowania głośników również zyskały nowy wygląd dzięki czarno-kremowemu obszyciu. Na desce rozdzielczej pojawiły się zegary Pro-Sport digital, które monitorują ciśnienie i temperaturę oleju. Kierownica Victor F1 Competition oraz gałka zmiany biegów w formie bili #8 dodają wnętrzu sportowego charakteru.

Pod względem elektroniki Polo zostało wyposażone w ECU standalone MegaSquirt 2 oraz konwersję aparatu zapłonowego na fajko-cewki. Dodatkowe zegary dostarczają kierowcy niezbędnych informacji na temat parametrów silnika.

Jazda tym samochodem to czysta przyjemność. Po modyfikacjach auto jest znacznie szybsze i bardziej dynamiczne niż seryjna wersja, a jednocześnie prowadzi się pewnie dzięki precyzyjnie dopracowanemu zawieszeniu. Polo jest użytkowane okazjonalnie i wyjeżdża głównie na zloty oraz weekendowe przejażdżki.

Podczas realizacji projektu największym wyzwaniem była dostępność części. Wiele z nich trzeba było sprowadzać z Niemiec lub Wielkiej Brytanii poprzez platformy takie jak eBay czy grupy na Facebooku. Pomimo tego, że auto jest z Bartkiem już od 17 lat, wciąż ma w planach kolejne modyfikacje, które będą realizowane sukcesywnie.

Najważniejszą radą dla osób, które chcą stworzyć podobny projekt, jest cierpliwość i konsekwencja w dążeniu do celu. Dobrze jest mieć własną wizję i nie podążać ślepo za trendami, ponieważ unikalność i nietuzinkowe podejście zawsze wyróżniają na scenie tuningowej. Czas i zaangażowanie włożone w budowę auta to klucz do stworzenia projektu, który będzie przyciągał uwagę i sprawiał radość każdej przejażdżce.

IG Bartka: https://www.instagram.com/polo87c
IG fotografa: https://www.instagram.com/flaviomossino

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj