Volkswagen Up! w wykonaniu Adriana

0

Volkswagen Up! w wersji poliftowej z 2017 roku to niepozorny, ale wyjątkowy projekt Adriana. Wybrał ten model głównie ze względu na jego bezawaryjność, niskie koszty utrzymania i stosunkowo tanie modyfikacje. Auto zostało zakupione jako powypadkowe, ale po odpowiednich naprawach miało służyć jako codzienny środek transportu. Jednak z czasem jego rola nieco się zmieniła.

Inspiracje do budowy projektu Adrian czerpał głównie z brazylijskich stron i fanpage’ów, gdzie tuning małych miejskich aut cieszy się ogromną popularnością. Chciał, aby jego Up! wyróżniał się na tle innych egzemplarzy spotykanych na polskich drogach, a przy okazji zachował swój użytkowy charakter. Mając w rodzinie kilka modeli tego auta, Adrian dobrze wiedział, że to niezawodna baza do modyfikacji.

Pod maską wciąż pracuje standardowy silnik 1.0 MPI, jednak największe zmiany zaszły w układzie zawieszenia. Auto zostało wyposażone w zawieszenie pneumatyczne AirRide wykonane przez Low Customs Workshop Patryk Horawa, co znacząco wpłynęło na wygląd i charakter samochodu.

Cała karoseria została polakierowana w kolor LY3D, który delikatnie różni się od oryginalnego odcienia. Auto otrzymało pakiet stylizacyjny GTI, w skład którego wchodzą zderzaki, nakładki na progi, spojler, a także szyby boczne i klapa bagażnika. Dopełnieniem agresywnego wyglądu są dokładki od Maxton Design. Lampy przednie i tylne zostały przyciemnione folią PPF, a dodatkowe elementy nadwozia polakierowano na czarny połysk. Dach i boczne pasy ozdobiono folią 3M również w czarnym połysku.

Felgi Rotiform RSE w rozmiarze 17 cali o szerokości 8J w kolorze srebrnym idealnie współgrają z zawieszeniem i podkreślają dynamiczny wygląd auta. Założono na nie opony Nankang o rozmiarze 185/35 R17, co pozwala na uzyskanie odpowiedniego spasowania.

Wnętrze przeszło poważną metamorfozę, ponieważ niemal w całości zostało przełożone z wersji Up! GTI. Dzięki temu zyskało sportowy charakter, który pasuje do zmienionej stylistyki nadwozia. Dodatkowo w bagażniku zamontowano delikatną zabudowę, dopracowaną przez Bartka Cimka.

Elektronika w aucie pozostała niemal seryjna, z wyjątkiem wskaźników zawieszenia AirRide oraz podświetlenia LED pod podwoziem, które dodaje efektownego wyglądu po zmroku.

Pod względem użytkowania Up! nadal świetnie sprawdza się jako auto miejskie. Jest oszczędne, niezawodne i tanie w eksploatacji. Modyfikacje nie wpłynęły na komfort jazdy, a jedynie dodały mu indywidualnego charakteru. Auto zdecydowanie wyróżnia się spośród seryjnych egzemplarzy tego modelu.

W trakcie budowy okazało się, że konstrukcja Up!-a jest wyjątkowo solidna i trudna do przywrócenia do idealnych wymiarów na ramie naprawczej. Co więcej, części do wersji GTI są dość drogie, ale na szczęście stosunkowo łatwo dostępne. Montaż większości elementów nie sprawiał większych problemów.

Choć Adrian nie traktuje swojego Up!-a jako pełnoprawnego projektu tuningowego, można go określić mianem OEM++. Auto wciąż jest w fazie rozwoju, a przyszłe plany obejmują potencjalny swap silnika na jednostkę 1.0 TSI, co znacząco podniosłoby osiągi.

Większość prac naprawczych i modyfikacji została wykonana w rodzinnym warsztacie blacharsko-lakierniczym Porwoł Garage. Zawieszeniem AirRide zajął się Patryk Horawa, a zabudowa bagażnika to dzieło Bartka Cimka. W efekcie powstał unikalny Volkswagen Up!, który nie tylko przyciąga wzrok, ale i zachowuje swoją praktyczność.