VOLVO S90 II 2.0 D3 150KM D4 204T9 – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Volvo S90 II 2.0 D3 150KM z silnikiem D4 204T9 to jedna z najchętniej wybieranych wersji przez kierowców poszukujących niezawodnego, ekonomicznego i komfortowego samochodu segmentu premium do dalekich tras i użytkowania flotowego. Czterocylindrowa wysokoprężna jednostka o pojemności 1969cm3 i mocy 150KM charakteryzuje się bardzo dobrą elastycznością i sporym momentem obrotowym wynoszącym 320Nm już od 1,750obr./min., zapewniając sprawną jazdę zarówno w warunkach miejskich, jak i na autostradzie czy drogach szybkiego ruchu. Średnie zużycie paliwa mieści się w granicach 5,0-6,0l/100km, a dzięki niskim emisjom i układom oczyszczania spalin samochód spełnia wyśrubowane normy środowiskowe. Wnętrze oferuje typowy dla Volvo bardzo wysoki standard wygody podróżowania – elektrycznie sterowane, wygodne fotele z funkcją podgrzewania, zaawansowany system multimedialny, klimatyzacja automatyczna i pełne bezpieczeństwo aktywne oraz bierne. Kokpit jest minimalistyczny, doskonale wyciszony i bogato wyposażony. S90 jest wyjątkowo przestronne z tyłu i ma płaski tunel środkowy, co jest ważne dla wygody pasażerów. Bagażnik o pojemności ok. 500l sprawdzi się w rodzinnych podróżach. Zawieszenie – komfortowe i pewne, nawet na gorszych nawierzchniach, znakomicie tłumi nierówności, zaś układ kierowniczy jest precyzyjny. Silnik D4 uchodzi za trwały, pod warunkiem serwisowania na czas – wymiany oleju najlepiej dokonywać co 15tys. km, a filtr cząstek stałych DPF regularnie wypalać na dłuższych trasach. Typowe usterki obejmują awarie zaworu EGR, wycieki oleju z przewodów turbosprężarki, czasami uszkodzenia wtryskiwaczy czy hałasujące rolki osprzętu. Awaryjność nie jest wysoka, za to współczesne systemy AdBlue i SCR czasem powodują kontrolki błędów. Koszty napraw w ASO są wysokie, lecz dostępność dobrych zamienników zdecydowanie poprawia opłacalność eksploatacji poza autoryzowanym serwisem. Auto jest bardzo dobrym wyborem jako auto flotowe – niskie spalanie, duża trwałość i komfortowa jazda z automatyczną skrzynią biegów oraz zaawansowanymi systemami wspomagającymi. Tuning popularny jest głównie elektroniczny – bezpieczne podniesienie mocy do 180-200KM nie jest problemem, pod warunkiem odpowiedniego serwisu. S90 II 2.0 D3 słynie także z odporności na duże przebiegi i wartości rezydualnej na rynku wtórnym. Model nie jest polecany do LPG ze względu na wysokoprężny silnik common rail. Największymi zaletami są trwałość, komfort jazdy, niskie zużycie paliwa, bezpieczeństwo, wady to podatność na awarie osprzętu silnika, drogie naprawy nowoczesnych układów oczyszczania spalin i złożona elektronika wymagająca profesjonalnych diagnostów.