VOLVO S90 II 2.0 T6 16V DRIVE GPF 310KM B4204T29 – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Volvo S90 II 2.0 T6 16V Drive GPF o mocy 310KM z silnikiem B4204T29 to zaawansowany technicznie sedan klasy premium, który łączy nowoczesną stylistykę z rozwiązaniami wspierającymi bezpieczeństwo, luksus i ekologię. Sercem tego modelu jest czterocylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa, generujący aż 400Nm momentu obrotowego już od 2,200obr./min., zapewniający bardzo dobre przyspieszenie do 100km/h w około 5,9s. Zużycie paliwa według deklaracji wynosi 7,0-7,5l/100km, w praktyce podczas codziennej jazdy realny wynik oscyluje pomiędzy 8,5 a 11,5l/100km w zależności od warunków i stylu jazdy. We wnętrzu auta dominuje najwyższa jakość materiałów, minimalistyczny design oraz świetne wyciszenie – liczyć można na komfortowe, wentylowane i podgrzewane fotele, rozbudowane systemy multimedialne z intuicyjną obsługą, a także całą gamę elektronicznych systemów wsparcia kierowcy, jak aktywny tempomat, asystent pasa ruchu, czy system City Safety z wykrywaniem pieszych i dużych zwierząt. Przestrzeń z tyłu pozwala na wygodną podróż czterem dorosłym osobom, a bagażnik o pojemności 500l umożliwia komfortową podróż z ekwipunkiem. Samochód wyposażony jest w automatyczną 8-biegową skrzynię Geartronic, zapewniającą płynną zmianę przełożeń i wysoką kulturę jazdy na każdej trasie. Zawieszenie S90 II, bazujące na układzie wielowahaczowym, zapewnia pewność prowadzenia zarówno na długich autostradach, jak i na krętych, gorszych drogach, zachowując przy tym wysoki komfort tłumienia nierówności. Trwałość jednostki napędowej jest na wysokim poziomie, pod warunkiem rygorystycznej dbałości o serwisy olejowe (co 15tys.km) i unikanie przegrzewania silnika. Typowe wady obejmują osady w filtrze cząstek stałych GPF przy jeździe miejskiej, awarie modułów sterujących silnikiem oraz sporadyczne problemy z elektroniką multimedialną. Filtr GPF, wymuszony normami emisji spalin, bywa kosztowny w serwisowaniu, a jego nieprawidłowa eksploatacja może prowadzić do kosztownych interwencji. Najczęstsze awarie to drobne usterki elektryczne, usterki turbosprężarki na wyższych przebiegach oraz sporadyczne nieszczelności w układzie dolotowym. Typowe naprawy obejmują wymiany świec, czyszczenie lub wymianę filtra GPF oraz regenerację turbosprężarki. Koszty serwisu są wysokie, ale proporcjonalne do oferowanego poziomu zaawansowania. Silnik B4204T29 nie jest dedykowany do montażu instalacji LPG z uwagi na technologię wtrysku bezpośredniego i skomplikowaną elektronikę, a próby adaptacji najczęściej okazują się kosztowne i nieopłacalne. Model ten doskonale spełni oczekiwania jako luksusowe auto flotowe dla menadżerów, a także sprawdzi się w roli efektownego auta rodzinnego dzięki bezpieczeństwu i przestronności. Dla entuzjastów tuningu dostępne są modyfikacje elektroniczne pozwalające uzyskać moc nawet 350KM, choć należy liczyć się z większym zużyciem podzespołów turbo oraz relatywnie wyższymi kosztami konserwacji. Użytkownicy cenią ten samochód za elegancję, komfort, dynamiczne prowadzenie i prestiż, natomiast wytykają mu sporadyczne awarie elektroniki, wysokie spalanie przy dynamicznej jeździe i drogie naprawy układu oczyszczania spalin.