VOLVO XC90 II 2.0 T5 16V 254KM – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Volvo XC90 II 2.0 T5 16V 254KM to flagowy SUV szwedzkiego producenta, który łączy luksus, nowoczesną technologię i bezpieczeństwo z dynamicznym napędem i wysoką funkcjonalnością w codziennej oraz rodzinnej eksploatacji. Pod maską pracuje czterocylindrowa, turbodoładowana jednostka benzynowa o pojemności 1969cm3, która generuje 254KM oraz 350Nm momentu obrotowego dostępnego w szerokim zakresie obrotów, zapewniając dobre osiągi mimo masywnej sylwetki auta – przyspieszenie do 100km/h zajmuje 7,9 sekundy, a prędkość maksymalna przekracza 215km/h. Napęd przekazywany jest na cztery koła poprzez zaawansowaną skrzynię automatyczną Geartronic, co zapewnia pewność prowadzenia w każdych warunkach pogodowych. Średnie zużycie paliwa w warunkach mieszanych wynosi 8,4-9,5l/100km, ale podczas jazdy miejskiej może dojść do 12l, natomiast w trasie przy spokojnej jeździe osiągniemy realnie 7,5l. Wnętrze XC90 imponuje ilością miejsca, jakością wykończenia, zastosowaną skórzaną tapicerką, najnowszym systemem infotainment Sensus, panoramicznym dachem oraz zaawansowanymi technologiami wsparcia kierowcy, jak adaptacyjny tempomat, utrzymanie pasa ruchu, automatyczne hamowanie czy system rozpoznawania znaków drogowych. Komfort podróży podnosi indywidualna klimatyzacja dla trzech stref, wentylowane fotele czy wyciszenie kabiny na najwyższym poziomie. Bagażnik to 721l w konfiguracji 5-osobowej i ok. 314l po rozłożeniu trzeciego rzędu siedzeń, co pozwala zaplanować każdą rodzinną wyprawę i komfortowo podróżować nawet w siedem osób. Typowe wady tej wersji to stosunkowo wysokie koszty serwisu, zwłaszcza oleju silnikowego oraz części oryginalnych, przeciętna dostępność tanich zamienników, a także sporadyczne usterki skrzyni automatycznej (szarpanie, opóźnione przełączanie biegów) oraz elektroniki pokładowej. Użytkownicy zgłaszają też czasem szybkie zużywanie się przednich klocków i tarcz hamulcowych przy dynamicznym stylu jazdy czy drobne wycieki oleju przy przebiegach powyżej 100 tys. km. Do zalet należy trwałość jednostki napędowej przy regularnej obsłudze, odporność na większość typowych usterek nowoczesnych SUV-ów, bardzo dobre osiągi, doskonały komfort i bezpieczeństwo czynne oraz bierne, jak również świetne prowadzenie na trasie i w terenie miejskim. Silnik nie jest zalecany do montażu LPG z racji bezpośredniego wtrysku; model jest natomiast podatny na tuning elektroniczny, co pozwala zwiększyć moc nawet o 30KM bez szkody dla trwałości. Auto spełnia oczekiwania najbardziej wymagających rodzin, sprawdza się we flocie i jako reprezentacyjna limuzyna o wszechstronnych możliwościach.