Michał jest właścicielem Porsche 944 Targa z 1986 roku w wersji przeznaczonej na rynek USA i Kanady. Jest to model poliftowy, znany jako 944.2. Początkowo planował zakup Porsche 924, które zaczęło go fascynować rok wcześniej, jednak ostatecznie zdecydował się na 944, chcąc dokonać radykalnej zmiany z sedana z lat 2000 na klasyczne coupe. Początkowy plan zakładał stworzenie agresywnego retro rejsa, ale z czasem koncepcja przekształciła się w bardziej stonowanego klasyka. Samochód wymagał drobnych napraw, takich jak uszczelnienie silnika i uzupełnienie brakujących plastików, co Michał sukcesywnie realizuje.
Inspiracji do projektu nie czerpał z jednego konkretnego źródła. Wiedział, że będzie to kolejne auto do modyfikacji, z pewnością obniżone i dopasowane do jego wizji. Sam wybór modelu był ciekawą historią, ponieważ zanim podjął decyzję o zakupie, długo poszukiwał odpowiedniego samochodu, zmieniając kryteria i oczekiwania. Ostatecznie, poszukując Porsche 924, przypadkiem trafił na swoje 944, które wcześniej podziwiał na zlocie.
Pod maską znajduje się silnik 2.5 R4 o fabrycznej mocy 150 KM. Modyfikacje mechaniczne ograniczają się do zmian dokonanych przez poprzedniego właściciela, który wymienił układ dolotowy na stożkowy filtr powietrza z odseparowaniem od temperatury w komorze silnika oraz zmodyfikował układ wydechowy, prowadząc go od kolektora przez tłumik przelotowy. Samochód wciąż zachowuje swoją seryjną sprawność, a nawet nieco ją przewyższa. Michał skupił się natomiast na zawieszeniu, które zostało gruntownie przeprojektowane. Całe tylne zawieszenie zostało zdemontowane i przeorganizowane pod kątem ustawienia drążków skrętnych oraz regulacji wysokości. Dodatkowo zamontowano poliuretanowe odboje. W przedniej części procesu doboru sprężyn dokonano metodą prób i błędów, testując różne konfiguracje.
Zmiany wizualne obejmują wygładzenie przedniego zderzaka, usunięcie tylnej wycieraczki oraz zamianę przednich kierunkowskazów i tylnych lamp. Pod klaposzybą zamontowane zostały żaluzje od PDKlassics, a na przedniej szybie pojawił się szeroki pasek z napisem Porsche. Felgi RH ZW1 w rozmiarach 9J z przodu i 10J z tyłu to klasyczny i prosty wybór, ale idealnie komponujący się z charakterem auta. Do ich montażu zastosowano adaptery zmieniające rozstaw z 5×130 na 5×112, o szerokościach 35 mm na przód i 30 mm na tył.
Wnętrze pozostaje w dużej mierze seryjne, a Michał skupił się na uzupełnianiu brakujących plastików. Niektóre elementy udało się kupić, a inne wydrukować. Jednym z najbardziej satysfakcjonujących detali była naprawa i instalacja oryginalnego zegarka, który wymagał odnalezienia odpowiedniego modelu, zakupu oraz renowacji. Jedyne istotne zmiany w kokpicie to montaż kierownicy MOMO Mod 07 deep corn, która od razu przypadła Michałowi do gustu po zobaczeniu jej w aucie kolegi.
Mimo że samochód nie jest demonem prędkości, daje ogromną satysfakcję z jazdy. Niemal idealne rozłożenie masy, pomruk wydechu, sztywna praca zawieszenia i ogólny charakter auta sprawiają, że każda przejażdżka staje się przyjemnością. Michał wykorzystuje Porsche głównie do celów hobbystycznych – na przejażdżki, zloty, spotkania i weekendowe wypady, ciesząc się każdą chwilą za kierownicą. Dzieci wciąż mieszczą się na tylnych siedzeniach, więc póki co, auto świetnie sprawdza się w roli weekendowego klasyka.
Dostępność części nie stanowiła dużego problemu. Choć początkowo wydawało się, że niektórych elementów może brakować, wszystko udało się odnaleźć – uszczelniacz znalazł się lokalnie, pompa na aukcji internetowej, a napinacz występował w innym modelu, co pozwoliło na szybkie zdobycie części. Najwięcej pracy pochłonęło tylne zawieszenie, które wymagało sporo zaangażowania, ale ostatecznie udało się osiągnąć oczekiwany efekt.
Projekt dopiero rozpoczął swoją drogę i ma za sobą jeden pełny sezon. Planów i pomysłów jest wiele, a Michał ma nadzieję, że uda mu się zrealizować jak najwięcej z nich, zachowując przy tym wysoką jakość wykonania. Jego rada dla innych pasjonatów brzmi prosto – jeśli coś sprawia wam radość, realizujcie swoje marzenia. W przypadku Porsche 944 zdecydowanie warto zapamiętać PartsPlayers, który oferuje szeroki asortyment części, często trudnych do znalezienia w innych miejscach.
Zdjęcia: TRYB AUTO Asfis Shots
Michała IG : _dobryprzekaz_