Wymiana rozrządu w BMW Serii 3: kiedy i jak to zrobić?

Wymiana rozrządu w BMW Serii 3 jest kluczowym elementem serwisu, który zapobiega poważnym awariom silnika. Harmonogram i sposób wymiany zależą od generacji oraz zastosowanej jednostki napędowej.

BMW E30 (1982–1994): Silniki M20 (2.0, 2.5) posiadają pasek rozrządu, który należy wymieniać co 60 tys. km lub co 4 lata. Koszt wymiany to około 1000–1500 zł. Silniki M40 wymagają podobnego serwisu, jednak M42 i M50 wyposażono w łańcuch rozrządu, który wymaga kontroli przy dużych przebiegach.

BMW E36 (1990–2000): Modele z silnikami M40 (1.8) posiadają pasek rozrządu z zaleceniem wymiany co 60 tys. km. Silniki M50 i M52 mają łańcuch rozrządu, który teoretycznie jest bezobsługowy, lecz po 250 tys. km warto skontrolować jego stan.

BMW E46 (1998–2007): W silnikach M54 i N42 zastosowano łańcuchy rozrządu, które rzadko wymagają wymiany, ale kontrola napinacza przy 200 tys. km jest zalecana. Koszt wymiany napinacza to około 800–1200 zł.

BMW E90/E91/E92/E93 (2005–2013): Modele z silnikami N47 (2.0d) słyną z problemów z rozrządem – zaleca się jego wymianę co 150 tys. km lub wcześniej przy pierwszych objawach grzechotania. Koszt wymiany to 4000–6000 zł. Silniki N52 i N54 mają trwałe łańcuchy, ale ich kontrola przy 250 tys. km jest wskazana.

BMW F30/F31/F34 (2011–2019): Silniki B47 (2.0d) wymagają kontroli rozrządu przy 150 tys. km, a w przypadku wyciągnięcia łańcucha – natychmiastowej wymiany (koszt około 5000 zł). Silniki benzynowe N20 i B48 powinny mieć rozrząd kontrolowany przy 180 tys. km.

BMW G20/G21 (od 2019): Współczesne silniki B47 i B58 mają łańcuchy rozrządu, które są trwałe, ale po 200 tys. km warto skontrolować ich stan. Regularne serwisowanie oleju wydłuża żywotność rozrządu.

Podsumowując, wymiana rozrządu w BMW Serii 3 różni się w zależności od generacji i silnika. Regularne kontrole i wymiana przy pierwszych objawach zużycia to klucz do uniknięcia kosztownych awarii i utrzymania niezawodności jednostki napędowej.