Układ rozrządu to kluczowy element silnika, który odpowiada za synchronizację pracy tłoków i zaworów. W BMW Serii 5 rozrząd występuje zarówno na pasku, jak i na łańcuchu, w zależności od generacji i rodzaju silnika. Prawidłowa eksploatacja i wymiana rozrządu w odpowiednim czasie to klucz do długiej i bezproblemowej pracy jednostki napędowej. W tym artykule omówimy, kiedy i jak wymieniać rozrząd w poszczególnych generacjach BMW Serii 5.
BMW Serii 5 E12 (1972–1981) i E28 (1981–1988)
W tych pierwszych generacjach Serii 5 stosowano głównie silniki sześciocylindrowe z napędem rozrządu na łańcuchu, który teoretycznie nie wymagał wymiany przez cały okres eksploatacji. Jednak:
- Po przebiegu ok. 250–300 tys. km mogą pojawić się luzy w łańcuchu i objawy rozciągnięcia.
- Objawy zużycia: metaliczne stuki z okolic rozrządu, nierówna praca silnika.
- Koszt wymiany: 3000–6000 zł, zależnie od zakresu prac i dostępności części.
BMW Serii 5 E34 (1988–1996)
W E34 stosowano zarówno łańcuch rozrządu (w jednostkach R6 i V8), jak i pasek rozrządu (w niektórych czterocylindrowych jednostkach).
- Silniki M20 (np. 520i, 525i) – miały pasek rozrządu, który należało wymieniać co 80–100 tys. km.
- Silniki M50, M60 (np. 525i, 530i, 540i) – wyposażone w łańcuch, teoretycznie bezobsługowy, ale zaleca się kontrolę co 200–250 tys. km.
- Koszt wymiany: pasek – 1000–2000 zł, łańcuch – 4000–8000 zł.
BMW Serii 5 E39 (1995–2004)
W E39 wszystkie jednostki napędowe miały łańcuch rozrządu, co znacząco zmniejszało częstotliwość konieczności wymiany.
- Silniki M52 i M54 (2.0, 2.5, 3.0 R6) – łańcuch wytrzymuje ponad 300 tys. km, ale mogą zużywać się napinacze i ślizgi.
- Silniki V8 M62 (np. 535i, 540i) – narażone na zużycie napinaczy już po 200 tys. km.
- Koszt wymiany: 5000–10 000 zł, zależnie od silnika i zakresu naprawy.
BMW Serii 5 E60/E61 (2003–2010)
Tutaj również stosowano łańcuchowe rozrządy, ale z czasem pojawiły się poważniejsze problemy w niektórych jednostkach.
- Silniki N52 i N53 (benzynowe R6) – generalnie trwałe, ale ślizgi mogą wymagać wymiany po 250–300 tys. km.
- Silniki N62 (V8) – problemy z napinaczami już po 180–220 tys. km.
- Silniki diesla M57 (3.0d, 525d, 530d) – bardzo trwałe, ale napinacz warto wymienić po 250 tys. km.
- Silniki N47 (2.0d – 520d) – największa wada tej generacji! Łańcuch rozciąga się nawet przy 150 tys. km i grozi uszkodzeniem silnika.
- Koszt wymiany: silniki R6/V8 – 5000–12 000 zł, N47 – 6000–14 000 zł.
BMW Serii 5 F10/F11 (2010–2017)
W tej generacji kontynuowano stosowanie łańcucha rozrządu, ale problemem stały się jednostki 2.0 diesel.
- Silniki N47 (2.0d, 518d, 520d) – wczesne egzemplarze (do 2014) wciąż miały problem z rozciągającym się łańcuchem. Warto wymieniać rozrząd już przy 120–150 tys. km.
- Silniki B47 (nowsze 2.0d, od 2015) – poprawiona konstrukcja, ale warto kontrolować co 200 tys. km.
- Silniki B58 (3.0 benzyna, 540i) – bardzo trwałe, ale profilaktycznie kontrolować napinacze po 250–300 tys. km.
- Koszt wymiany: N47 – 6000–14 000 zł, B47 – 5000–10 000 zł, B58 – 7000–12 000 zł.
BMW Serii 5 G30/G31 (od 2017)
W najnowszej generacji BMW Serii 5 wciąż dominuje łańcuch rozrządu, ale poprawiono jego trwałość.
- Silniki B47 (2.0d, 520d) – wciąż wymagają kontroli co 200–250 tys. km.
- Silniki B58 (3.0 benzyna, 540i) – bardzo trwałe, wymiana rozrządu może być konieczna dopiero po 300–350 tys. km.
- Silniki diesla B57 (3.0d, 530d, 540d) – bardzo trwałe, napinacze mogą wymagać wymiany po 250–300 tys. km.
- Koszt wymiany: B47 – 6000–12 000 zł, B58/B57 – 7000–14 000 zł.
Jak wymieniać rozrząd?
Wymiana rozrządu w BMW Serii 5 to skomplikowany proces, który najlepiej zlecić doświadczonemu mechanikowi. Obejmuje ona:
- Diagnostykę układu – sprawdzenie napinaczy, ślizgów, łańcucha/paska.
- Demontaż osłon i dostępu do rozrządu – w silnikach z łańcuchem wymaga demontażu pokrywy rozrządu.
- Wymianę kompletu – nowy łańcuch/pasek, napinacze, ślizgi, uszczelki.
- Ustawienie faz rozrządu – wymaga precyzyjnych narzędzi.
- Testy po wymianie – sprawdzenie napięcia łańcucha i poprawnej pracy silnika.
Każda generacja BMW Serii 5 ma inne wymagania dotyczące rozrządu. W starszych modelach rzadziej występują problemy, natomiast nowsze jednostki, szczególnie N47 i wczesne B47, wymagają większej uwagi. Warto przestrzegać zaleceń serwisowych i nie zwlekać z wymianą rozrządu, aby uniknąć poważnych i kosztownych awarii silnika.