Jeszcze letnie, czy już zimowe, a może po prostu uniwersalne? Gdy w telewizji zaczynają się reklamy leków na przeziębienie, kierowcy zaczynają się myśleć o zmianie opon…
Słupek rtęci jeszcze do niedawna sięgał dwudziestej kreski. Z nieba lecą kolorowe liście, a nie biały puch. Polska złota jesień sprawia, że myślami bliżej nam do lata niż zimy. Cz ta znów zaskoczy drogowców? Oby nie! I Ty, drogi kierowco, przygotuj się na śnieg i mróz. Już teraz pomyśl o oponach zimowych!
(Chyba) nie trzeba
W wielu krajach Europy obowiązuje nakaz wymiany opon na zimowe. Do takich nakazów muszą dostosować się Szwedzi, Finowie, Litwini, Łotysze, Litwini, Estończycy, Austriacy, Niemcy, Czesi, Słowacy, Rumuni, Słoweńcy, a nawet Francuzi i Włosi, którzy – na południu Europy – nie znają takich zim jak nasze. A jednak wielu nadwiślańskich kierowców wciąż zastanawia się nie tylko kiedy zmieniać opony na zimowe ale i czy w ogóle to robić i czy naprawdę trzeba. Co jakiś czas, jak bumerang, wraca dyskusja o tym, czy zmiana na opony zimowe R15 powinna być w Polsce obowiązkowa, a jeśli tak, to jak wyznaczyć okres, kiedy wymagane byłoby zimowe ogumienie i jak egzekwować przepis. Zwolennicy takiego nakazu upatrują w nim szansy na poprawę bezpieczeństwa na drogach, przeciwnicy wyliczają argumenty wskazujące na to, że moment zmiany opon nie powinien być uzależniony od kartki w kalendarzu a jedynie od warunków pogodowych.
Taki mamy klimat
Przepisy do niczego nas nie zmuszają, ale zdrowy rozsądek powinien. Klimat w Polsce klasyfikowany jest jako umiarkowany, przejściowy i właśnie to drugie określenie jest w kwestii zmiany opon kluczowe. Polskie lata są dość ciepłe, ale zimy potrafią przypominać te z głębi kontynentu. Mieszanka gumowa opon, która jest prawidłowo elastyczna w warunkach letnich, nie zachowuje się odpowiednio w warunkach zimowych i odwrotnie. Opony zimowe R16 mają też inny kształt i długość bieżnika, przez co lepiej trzymają się nawierzchni zaśnieżonej i oblodzonej. Stosowanie opon letnich zimą jest wielce ryzykowne. Kiedy więc zmienić opony?
7°C i mniej
Gdy temperatura w ciągu dnia osiąga 7°C i mniej, to znak, że czas na zmianę. Oczywiście to granica umowna. Na rynku są też opony zimowe R17, które świetnie poradzą sobie także w temperaturze ok. 10°C i przy suchej nawierzchni, albo letnie, które sprawdzą się przy kilku stopniach. Wiele zależy od zastosowanej mieszanki, dlatego należy zwracać uwagę na zalecenia producenta. Jednak temperatura zbliżająca się do zera to bezsprzeczny znak, że to już!
A kiedy nowe?
Jak sprawdzić, że opony zimowe R18 nie nadają się do jazdy i pora kupić nowe? Trzeba pamiętać, że te opony pracują w trudniejszych warunkach niż letnie, dlatego ich stan warto oceniać kilkakrotnie w trakcie sezonu. Podstawowym parametrem jest głębokość bieżnika. Ostatnie testy bezpieczeństwa wskazują 4,5 mm na graniczną wartość. Poniżej tej wielkości opony zimowe R19 znacząco traci swoje właściwości trakcyjne, co prędzej czy później odbije się na bezpieczeństwie jazdy. Ponadto opona nie może być sparciała i zbytnio popękana. Średnio po trzech sezonach, należy kupić nowe.