Czy problem z zapłonem może powodować falowanie obrotów?

Falowanie obrotów silnika to zjawisko, które objawia się nieregularnymi zmianami prędkości obrotowej na biegu jałowym lub podczas jazdy. Kierowcy zauważają wtedy, że wskazówka obrotomierza wędruje w górę i w dół, silnik pracuje nierówno, czasem jakby miał zgasnąć, a auto traci płynność jazdy. Przyczyn falowania obrotów jest wiele, a jednym z kluczowych elementów, które mogą je wywoływać, jest układ zapłonowy. Współczesne silniki są bardzo wrażliwe na wszelkie nieprawidłowości w procesie zapłonu. Zużyte świece, uszkodzone przewody zapłonowe czy niesprawne cewki prowadzą do nieregularnego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Gdy iskra pojawia się zbyt słaba, nieregularna lub wcale jej nie ma, cylinder nie bierze udziału w pracy, co skutkuje nierówną pracą silnika i właśnie falowaniem obrotów. Wypadanie zapłonu powoduje, że komputer sterujący silnikiem nie otrzymuje prawidłowych sygnałów z czujników spalania i przepływu powietrza, przez co nie jest w stanie precyzyjnie sterować dawką paliwa. Efektem są wahania obrotów, spadki mocy, zwiększone zużycie paliwa oraz pogorszenie kultury pracy jednostki napędowej. Problem może się nasilać szczególnie podczas pracy na biegu jałowym, gdy silnik jest najbardziej wrażliwy na wszelkie zakłócenia. Warto pamiętać, że falowanie obrotów może być również skutkiem nieszczelności w układzie dolotowym, brudnej przepustnicy, awarii wtryskiwaczy czy problemów z czujnikami, jednak układ zapłonowy należy do pierwszych elementów, które trzeba sprawdzić. Regularna kontrola i wymiana świec, przewodów oraz cewek, a także dbałość o czystość przepustnicy i filtrów powietrza i paliwa, pozwalają utrzymać stabilną pracę silnika i wyeliminować problem falowania obrotów. Jeśli mimo wymiany podstawowych elementów problem nie ustępuje, konieczna jest dokładna diagnostyka komputerowa oraz sprawdzenie szczelności układu dolotowego i stanu czujników.