Czy przewód zapłonowy może przeskakiwać na blok?

Przewód zapłonowy jest zaprojektowany tak, aby skutecznie przesyłać wysokie napięcie z cewki do świecy zapłonowej, umożliwiając wytworzenie iskry w komorze spalania. Jednak z biegiem czasu, pod wpływem wysokich temperatur, wilgoci, drgań i starzenia się materiałów, izolacja przewodu może ulec uszkodzeniu. W takiej sytuacji napięcie, zamiast trafiać do świecy, może „przeskakiwać” na najbliższy metalowy element silnika, czyli blok. Zjawisko to nazywane jest przebiciem przewodu zapłonowego i jest jedną z najczęstszych przyczyn wypadania zapłonu oraz nierównej pracy silnika. Objawy przebicia to szarpanie, spadek mocy, trudności z rozruchem, a także charakterystyczne „strzały” lub wyładowania widoczne po zmroku w postaci niebieskich iskierek na przewodach lub przy bloku silnika. Przebicie przewodu prowadzi do utraty energii iskry, co skutkuje niepełnym spalaniem mieszanki, wzrostem zużycia paliwa i emisji spalin. Długotrwała jazda z uszkodzonym przewodem może doprowadzić do uszkodzenia świec, cewek, a nawet katalizatora. Najczęściej przebicie występuje w miejscach, gdzie przewód dotyka metalowych elementów silnika lub jest narażony na zginanie i przetarcia. Rozwiązaniem problemu jest wymiana uszkodzonych przewodów na nowe, najlepiej wysokiej jakości i o odpowiedniej długości, oraz regularna kontrola ich stanu. Warto także stosować osłony termiczne i dbać o prawidłowe poprowadzenie przewodów, aby uniknąć kontaktu z gorącymi lub ostrymi elementami silnika.