Czy uszkodzona cewka może powodować błędy sondy lambda?

Uszkodzona cewka zapłonowa ma bezpośredni wpływ na proces spalania w silniku, a przez to również na pracę i odczyty sondy lambda. Gdy cewka nie generuje prawidłowej iskry, dochodzi do wypadania zapłonu – mieszanka paliwowo-powietrzna w danym cylindrze nie zostaje spalona, lecz trafia niespalona do układu wydechowego. Sonda lambda, której zadaniem jest monitorowanie składu spalin i dostarczanie informacji do sterownika silnika, rejestruje wówczas nieprawidłowe wartości – mieszanka może być zbyt bogata lub zbyt uboga, a poziom tlenu w spalinach odbiega od normy. Takie zakłócenia prowadzą do pojawienia się błędów związanych z pracą sondy lambda, a także mogą skutkować zapaleniem kontrolki „check engine”. Długotrwałe ignorowanie problemu z cewką zapłonową skutkuje nie tylko błędami sondy, ale także uszkodzeniem katalizatora, ponieważ niespalone paliwo dopala się w układzie wydechowym, podnosząc jego temperaturę. W skrajnych przypadkach może dojść do przegrzania i trwałego uszkodzenia zarówno sondy lambda, jak i katalizatora. Objawy to wzrost zużycia paliwa, spadek mocy, niestabilna praca silnika i zwiększona emisja szkodliwych substancji. Dlatego każda usterka cewki powinna być niezwłocznie usunięta, by chronić sondę lambda i cały układ wydechowy przed poważnymi uszkodzeniami.