Volkswagen Golf MK4

Czasami wystarczy jedno spotkanie, by wszystko się zmieniło. Dla Rafała takim momentem była przejażdżka z przyjacielem Markusem, który zabrał go na VW Manię swoją niebieską Czwórką. To właśnie wtedy po raz pierwszy poczuł, że Golf czwartej generacji to coś więcej niż zwykłe auto – to styl życia, społeczność i ogromna scena tuningowa, z której przez kolejne lata czerpał inspirację. Tak zaczęła się jego przygoda z tym modelem, która trwa do dziś i nabiera coraz mocniejszego tempa.

Golf, który trafił w ręce Rafała, był jego pierwszym samochodem. Miał być zwyczajnym środkiem transportu do pracy, może z kilkoma delikatnymi modyfikacjami dla lepszego wyglądu. Ale jak to zwykle bywa, wystarczyło kilka zmian, by wszystko potoczyło się zupełnie inaczej. Na początku wzorował się na stylizacji kolegi w klimacie 25 Jahre, ale przypadek chciał, że w jego ręce wpadły oryginalne zderzaki od wersji R. To otworzyło nowy rozdział. W międzyczasie znajomi z VagOstróda mieli już swoje Czwórki z jednostkami 2.3 AQN i właśnie ta ścieżka silnikowa zaczęła wydawać się najrozsądniejsza. Rafał nigdy nie przepadał za dźwiękiem turbodiesla, więc z góry wiedział, że nie pójdzie w tę stronę.

Auto opuściło fabrykę z silnikiem 2.0 ośmiozaworowym oznaczeniu AZJ. Mimo niskiego przebiegu, który przy zakupie wynosił około 180 tysięcy kilometrów, okazał się on źródłem niekończących się problemów. Po dwóch większych remontach zaczęły się nawet pojawiać pomysły, by pomalować auto na zielono i… zepchnąć je do jeziora. Ostatecznie jednak zapadła decyzja o swapie. Po dwóch latach od zakupu Golf otrzymał silnik 2.3 AQN o mocy 170 koni mechanicznych. Przy okazji modyfikacji z przodu pojawiły się większe zaciski pod tarcze 312 mm, z tyłu natomiast zastosowano zestaw z T5 na tarczy o średnicy 280 mm. Jednostka napędowa pozostała seryjna, ale została uzupełniona o launch control, flatshift oraz pops and bangs, które potrafią dostarczyć całkiem sporo emocji przy każdej zmianie biegu. Układ wydechowy to obecnie przelot z przelotowym środkowym odcinkiem o średnicy dwóch i pół cala oraz końcówkami RM Motors. Zawieszenie pochodzi od firmy TaTechnix.

Na poprawki wizualne przyszedł czas dopiero po zakończeniu prac mechanicznych. Na przodzie pojawił się oryginalny zderzak z wersji R32. Reflektory i lampy tylne zmieniały się wielokrotnie – były xenony, później depo w stylu USA, aż w końcu Rafał zdobył wymarzone Projektzwo. Tył również przeszedł różne wariacje od USA, przez InPro, aż po czarne wersje, które nadają Golfowi bardziej agresywnego charakteru. Do sezonu 2025 samochód miał tylny zderzak R-Line, również oryginalny, ale nowy układ wydechowy w stylu R32 wymusił przebudowę wnęki koła zapasowego, co dodatkowo zmieniło całą linię tylnej części.

Felgi to River R6 w rozmiarze osiemnaście cali z przodu szerokość 8,5 cala, z tyłu 9,5 cala, a ET wynosi 35. W przyszłości Rafał marzy o zamontowaniu kultowych Lobsterów z Porsche, które dopełniłyby stylistykę jego auta. Jednak to wnętrze jest miejscem, gdzie zaszło najwięcej zmian. Cała kabina została wygłuszona butylem, podsufitka obszyta alcantarą, a czarna tapicerka Pacifica zastąpiona została szarą z wersji R32, uzupełnioną fotelami König. Deska rozdzielcza pochodzi z Bor’y i została przerobiona, a dodatkowo pojawił się klimatyzowany schowek. Kierownica to model z R32, również w alcantarze. Całość dopełniają nakładki na pedały, przełączniki i detale wykończeniowe. Po długim namyśle Rafał zdecydował się również na rollbar, pomalowany w identycznym kolorze jak zaciski hamulcowe i kolektor dolotowy.

Dziś auto służy głównie latem i Rafał ma nadzieję, że zima już nigdy nie odbije na nim swojego piętna. W planach jest montaż zawieszenia airride, jeszcze większy zestaw hamulcowy z zaciskami Brembo Z18 oraz dalsze dopieszczanie detali w całym samochodzie. Największe podziękowania kieruje do rodziców, którzy zawsze wspierali jego motoryzacyjne pasje, oraz do narzeczonej, która z niebywałą cierpliwością znosi jego długie godziny spędzane w garażu.

Instagram, na którym można śledzić rozwój tej pasji, to mk4_blackbandit, a równolegle Rafał prowadzi również profil vag_ostroda_official.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: